Ga naar de hoofdinhoud
Home Aansprakelijkheidsverzekering welke dekking kies je
koffie gemorst op tapijt

Aansprakelijkheidsverzekering: wat is het?

14 april 2023
Een aansprakelijkheidsverzekering sluit je af om je te verzekeren voor schade die je per ongeluk maakt aan (de spullen van) een ander. Maar wat zijn precies de voordelen van deze verzekering en waarvoor ben je nou eigenlijk verzekerd?
Waarom is een aansprakelijkheidsverzekering zo belangrijk

Hoewel de aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht is, raden we iedereen aan de verzekering wel af te sluiten. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je stoot een kop koffie om over de laptop van een vriend of je kind laat de vaas van de buurvrouw vallen. Er is sprake van materiële schade. Omdat jij of je kind de schade heeft veroorzaakt, ben je volgens de wet verplicht deze schade te vergoeden. 
Iemand kan daarentegen ook fysieke schade, dit wordt ook wel letselschade genoemd, oplopen door een door jou veroorzaakt ongeluk. In dit geval word je aansprakelijk gesteld voor het ongeluk. Een zorgverzekeraar vergoed de ziekenhuiskosten. Gemiste inkomsten omdat iemand (tijdelijk) niet kan werken en kosten voor aanpassingen die nodig zijn aan een woning als gevolg van het opgelopen letsel kunnen wel op jou verhaald worden. Heb je in dit geval geen aansprakelijkheidsverzekering? Dan zal je zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Niet jouw schuld, toch aansprakelijk

Soms is iets niet jouw schuld, maar ben je toch aansprakelijk. Tijdens een herfststorm waait een dakpan van jouw huis en komt terecht op de auto van de buren. Dan ben je hiervoor aansprakelijk, ondanks dat jij het niet zelf veroorzaakt hebt. De kosten kunnen dan hoog oplopen.

Basisdekking: kies je voor maximaal 1,25 miljoen of 2,5 miljoen?

Wanneer je een aansprakelijkheidsverzekering afsluit kun je voor een basisdekking kiezen tot maximaal 1,25 miljoen of voor een basisdekking tot maximaal 2,5 miljoen. Een dekking van 1,25 miljoen klinkt natuurlijk al als een behoorlijk bedrag. Bij materiële schade zal dit bedrag ook vrijwel altijd voldoende zijn. Er zijn helaas ook een beperkt aantal gevallen bekend waarbij een verzekerd bedrag van 1,25 miljoen niet volstaat.

Loopt het slachtoffer bijvoorbeeld een dwarslaesie of niet aangeboren hersenletsel (NAH) op als gevolg van het ongeluk? Of betreft het een jong slachtoffer die vervolgens volledig of gedeeltelijk blijvend uitvalt voor betaald werk voor de rest van zijn of haar leven? Dan is dit natuurlijk erg ingrijpend voor de slachtoffers en naasten. Voor jou als verzekerde kan dit helaas ook (financiële) gevolgen hebben. Kosten kunnen zo ver oplopen dat de dekking van 1,25 miljoen niet altijd toereikend is. Je zal in dit geval zelf voor de kosten moeten opdraaien die niet meer onder de basisdekking vallen. Benieuwd welke dekking het beste in jouw situatie past? Overleg met je adviseur over wat er in jouw geval het meest passend is.

Wat kost een aansprakelijkheidsverzekering?

Wat een aansprakelijkheidsverzekering kost hangt onder andere af van je gezinssamenstelling, het maximaal verzekerde bedrag dat gekozen wordt en je eigen risico. Jouw aansprakelijkheidsverzekering afsluiten?

De aansprakelijkheidsverzekering van Ik kies zelf van a.s.r. sluit je snel en makkelijk online af. Liever onafhankelijk advies van een adviseur voordat je de verzekering afsluit? Bekijk dan de aansprakelijkheidsverzekering van a.s.r.


Meer verhalen over Aansprakelijkheid

Aansprakelijkheidsverzekering: wat is het?
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }