Ga naar de hoofdinhoud
Home Zonnepanelen offertes vergelijken
Rij huizen met zonnepanelen

Waar moet je op letten bij een offerte voor zonnepanelen?

19 april 2022

Er zijn veel verschillende aanbieders van zonnepanelen. Hoe kies je de juiste partij? En waar moet je op letten bij het aanvragen van een offerte? In dit blog lees je waar je op moet letten en welke opstellingen mogelijk zijn.

Hier moet je op letten
  • Vraag bij minimaal 3 verschillende aanbieders offertes op en vergelijk deze goed. Vraag een offerte op bij een landelijke aanbieder, een lokale aanbieder en bij je eigen energieleverancier.
  • Controleer of de aanbieder de juiste certificaten heeft, zoals het Zonnekeur-certificaat. Daarnaast kan je controleren of de aanbieder geregistreerd staat op www.centraalregistertechniek.nl. Door met een goede aanbieder in zee te gaan, beperk je risico’s op schade. Denk bijvoorbeeld aan brand door onjuist aangesloten zonnepanelen. 
  • Let niet alleen op de totale kosten, maar ook op de kosten en opbrengsten per maand. Wanneer je bijvoorbeeld een lening afsluit voor de zonnepanelen, vergelijk dan de kosten van de lening met de besparing die je per maand krijgt op je energierekening.
  • Vergeet niet om je zonnepanelen te verzekeren tegen schade. Met onze Woonhuisverzekering zijn je zonnepanelen automatisch meeverzekerd of is dit een keuzedekking (bij de Woonhuisverzekering Ik kies zelf).
  • Kijk naar reviews of vraag mensen in je omgeving naar hun ervaringen met een bepaalde aanbieder.
Welke opstelling van je zonnepanelen kies je?

Er zijn verschillende manieren om de zonnepanelen op je dak te plaatsen. De meest voor de hand liggende opstelling is met de panelen gericht op het zuiden. Maar je kunt ook kiezen voor een oost-west opstelling. Dan vangt de ene helft van de panelen de ochtendzon op in het oosten. De andere helft vangt de middag- en avondzon op in het westen. Dit is extra slim als je zo veel mogelijk van je zonnestroom zelf wil gebruiken.

Wat kost het?

De kosten zijn bij een offerte natuurlijk ook belangrijk. Een voorbeeld: je betaalt € 7.500 voor 10 zonnepanelen. 

Als de panelen geïnstalleerd zijn, wek je je eigen groene stroom op. Je gebruikt ongeveer 30% van de opgewekte stroom zelf. De rest gaat terug naar het net, en deze stroom kan je wegstrepen tegen de stroom die je afneemt op het moment dat je panelen niet genoeg stroom opwekken. Dat wegstrepen heet salderen. De overheid is van plan om de salderingsregeling vanaf 2025 af te bouwen, totdat je in 2031 helemaal niet meer kunt salderen. Maar ook dan blijven zonnepanelen nog financieel aantrekkelijk, want je krijgt wel een terugleververgoeding en hoeft de zonnestroom die je zelf gebruikt niet meer van je energieleverancier te kopen. Lees ook het blog Salderingsregeling wordt afgebouwd.

Lees ook: Duurzaam wonen: zo pak je het aan in 8 stappen

Kredietwaarschuwing met de tekst: Let op. Geld lenen kost geld

Met de aanpassing van de puntentelling in 2021 hebben we in 2021 dagelijks bewegen willen bevorderen. Hiermee hebben we vooral de deelnemers die al frequent sporten gemotiveerd om dagelijks te bewegen. Onze ambitie is om ook mensen te motiveren die nog niet veel bewegen. Met de aangekondigde wijzigingen willen we het programma daarom toegankelijker maken door de drempel om deel te (blijven) nemen te verlagen.


Meer verhalen over Duurzaam wonen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }