Het Model van Vitaliteit

Implementeer ons model voor vitalere werknemers 

Het implementeren van vitaliteit op de werkvloer is voor werkgevers een belangrijke stap naar vitale werknemers. En tegelijkertijd ook de moeilijkste. Want hoe pak je dat aan? Wat kun je als werkgever doen, naast het stimuleren van wandelend overleg en aanbieden van verstelbare bureaus? Bij a.s.r. Vitality hebben we daar iets voor ontworpen: het Model van Vitaliteit. Een praktisch model waarmee jij alle aspecten van vitaliteit op een leuke en eenvoudige manier faciliteert voor werknemers. Zo maken we vitaliteit voor iedereen tastbaar en leuk!

Aan de slag met vitaliteit op de werkvloer

In het Model van Vitaliteit vind je 5 belangrijke pijlers: fysieke gezondheid, mentale gezondheid, gezonde voeding, sociale motivatie en werkomgeving. Deze pijlers kun je dankzij onze praktische tips en ideeën eenvoudig en direct implementeren bij jou op de werkvloer. Wat en wanneer jij wilt! Kies een onderdeel van het model en bekijk wat je per pijler allemaal kunt doen.

Waar wil je iets mee doen?
Zo implementeer je het Model van Vitaliteit in de praktijk
Het Model van Vitaliteit kun je implementeren zoals jij wilt. Er is geen vaste route die je af moet leggen, want voor ieder bedrijf werkt iets op een andere manier. Hecht jij het meeste waarde aan mentale gezondheid? Dan pak je die pijler eerst. Wil je liever eerst investeren in de fysieke gezondheid? Dan kan dat ook! Wij geven een aantal suggesties om het model succesvol te implementeren bij jou op de werkvloer.
Introduceer het vitaliteitsmodel met een kick-off

Ga je starten met een nieuw vitaliteitsbeleid? Organiseer dan een kick-off! Een goede manier om vitaliteit te handhaven onder werknemers is door er met elkaar plezier in te hebben. Daarom adviseren wij een feestelijke kick-off! Zo krijg je het hele team bij elkaar en ga je samen van start. Wij geven je concrete tips over hoe je zo’n leuke kick-off organiseert.

Verdeel de pijlers over themaweken

Het werkt goed om de pijlers te verdelen over themaweken. De themaweken staat dan in het teken van één pijler. Richt je bijvoorbeeld de eerste twee weken op fysieke gezondheid, de weken daarna op mentale gezondheid etc. Hoeveel weken jij uittrekt per thema bepaal je zelf. Dat is afhankelijk van hoeveel tijd en aandacht jij als werkgever wilt besteden aan vitaliteit. Wij raden aan om minstens twee weken aan iedere pijler te besteden.

Tijdens die themaweken organiseer je aan de hand van onze tips activiteiten en inspiratiesessies voor het hele team. Zo weten je werknemers aan het einde van de rit alles over vitaliteit en blijft het een bespreekbaar onderwerp bij jullie op de werkvloer!

Kies een standaard moment in de week

Je kunt ervoor kiezen om een standaard vitaliteitsmoment of -dag in de week te plannen. Dat mogen natuurlijk ook meerdere momenten zijn. Zo’n standaardmoment geeft je werknemers houvast en iedere week een moment om naar uit te kijken. Organiseer bijvoorbeeld iedere dinsdagavond een gezamenlijke workout of gebruik de vrijdagmiddagborrel om een inspiratiesessie te geven over een gezonde levensstijl. Net wat voor jou en je collega’s werkt!

Maak vitaliteit leuk!

Het is vooral belangrijk dat jij en je collega’s plezier hebben én houden in vitaliteit. Alleen dan gaan je werknemers er ook zelfstandig mee aan de slag. Maak er dus iets leuks van!

Podcast: Focus op Vitaliteit

In de podcastserie Focus op Vitaliteit hoor je alles over vitaliteit op de werkvloer. Speciaal voor werkgevers en HR-managers gaan we in gesprek met experts over de weg naar vitaliteit. We bespreken mooie tips, voorbeelden en adviezen, die jij meteen mee kunt nemen in de praktijk. van werkgeluk tot vitaal leiderschap en van beweging tot mentale fitheid: dat en meer hoor je in Focus op Vitaliteit!

Luister de podcasts

Van bewustwording naar gedragsverandering

Je kunt wel zeggen dat werknemers meer moeten bewegen, maar hoe krijg je ze zover om het ook écht te doen? Met de app van a.s.r. Vitality komen werknemers daadwerkelijk in beweging! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen je werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt. Meer weten?