Ga naar de hoofdinhoud

Zo stimuleer je de ontwikkeling van werknemers

Het is belangrijk dat medewerkers zich doorontwikkelen. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor het bedrijf. En daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Zo kun je medewerkers zowel extern als intern opleiden. Je kunt er ook voor kiezen om medewerkers binnen je bedrijf op te laten leiden door externen. Dit wordt incompany genoemd. Lees hier meer over de voordelen van het intern opleiden van medewerkers en onze tips hierbij.

Dit zijn de voordelen van intern opleiden

Je kan medewerkers intern opleiden door opleidingen en trainingen (formeel leren) aan te bieden. Maar medewerkers kunnen ook leren tijdens werk van ervaren collega's (informeel leren). Benieuwd waarom het intern opleiden van je personeel zo belangrijk is? Door te stimuleren dat medewerkers zich ontwikkelen, versterk je de interne mobiliteit. Dit is de mobiliteit van werknemers in jouw bedrijf. Maar er zijn nog veel meer voordelen van het opleiden van je personeel. We hebben er drie op een rijtje gezet:

Voordeel 1: kennis van de bedrijfscultuur en brancheontwikkelingen
Als een medewerker een intern opleidingstraject volgt dan zijn de interne trainers goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de branche en kennen zij de cultuur van de organisatie. De opleiding is om die reden meer praktijkgericht.
Voordeel 2: ervaren medewerkers voelen zich gewaardeerd
Medewerkers die de rol van interne trainer vervullen, voelen zich gewaardeerd doordat zij als vaardig worden gezien. Dit zorgt bij deze medewerkers voor een hogere werktevredenheid.
Voordeel 3: medewerkers krijgen een betere band met elkaar én je bedrijf

Een groot voordeel van intern opleiden is dat werknemers zich sneller verbonden voelen met het bedrijf. Daarnaast zullen werknemers die gezamenlijk een (interne) opleiding volgen sneller een onderlinge band krijgen. Interne opleidingen zorgen dus voor verbondenheid tussen werknemers, waardoor ze elkaar beter helpen en het beste in elkaar naar boven halen.

Extern opleiden heeft dan weer als groot voordeel dat medewerkers kunnen leren van vakgenoten die werkzaam zijn in andere branches. Ook zijn docenten van een externe opleider vaak didactisch wat sterker en onafhankelijker.

Tips voor een goed intern opleidingstraject

Je hebt gelezen wat de voordelen zijn van het intern opleiden door eigen personeel. Maar hoe zet je op een goede manier een intern opleidingstraject op? Wij hebben onze tips voor je op een rijtje gezet!

Tip 1: laat de interne opleiding aansluiten op de missie en visie van je bedrijf

Deze ligt misschien heel erg voor de hand, maar ga eens na waar je met je bedrijf over vijf of tien jaar wilt staan. Wil je een andere tak opzetten of de marketing in-house doen? Zorg dan dat het personeel de kans krijgt om bij te leren en laat deze doelstelling aansluiten op het interne opleidingstraject.

Tip 2: inventariseer waar de leerbehoeftes liggen
Vraag aan medewerkers waar zij zich in willen ontwikkelen en wat hun verwachtingen zijn. Als medewerkers enthousiast zijn over de interne opleiding die ze volgen, is de kans groter dat ze deze afronden! 
Tip 3: houd rekening met de kwaliteiten van je personeel
Ga van tevoren na of het personeel al enige voorkennis heeft. Zo voorkom je dat de opleiding niet goed aansluit op hun niveau. En medewerkers die de kennis al wel hebben, kunnen nieuwe medewerkers inwerken. 
Tip 4: maak een planning!

Zorg dat er een planning is die jij en je medewerkers kunnen raadplegen (een soort digitaal naslagwerk). Zo weten medewerkers van tevoren wat ze kunnen verwachten, hoeveel tijd de interne opleiding kost en welke onderwerpen aan bod komen.

Tip 5: ga na wat de meest geschikte vorm is voor de interne opleiding
Misschien wil je dat medewerkers didactisch sterker worden? Dan kun je denken aan een rollenspel. Of misschien wil je dat medewerkers meer kennis en inzicht krijgen in de branche? Dan is een hoorcollege zeer geschikt. Laat de vorm aansluiten op het leerdoel.
Tip 6: toets de opgedane kennis
Het is natuurlijk goed dat medewerkers veel informatie tot zich nemen. Maar hoe goed blijft deze informatie hangen? En in welke mate zijn medewerkers in staat om alle verkregen inzichten te vertalen naar de praktijk? Dit zijn vragen die je kunt beantwoorden door het te toetsen. Zo is het direct inzichtelijk hoe effectief het interne opleidingstraject is en waar je eventueel moet bijsturen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een paper of het uitvoeren van een mondeling of ouderwets examen. 
Zo helpt a.s.r. jou!
  • Wij bieden verschillende opleidingen voor jou en je werknemers. Zo kunnen werknemers doorgroeien en profiteer jij optimaal van hun ervaring en kennis. Neem een kijkje bij onze opleidingen.
  • Ook kunnen wij je ondersteunen bij uitval van een zieke werknemer. Nog beter: we helpen je om verzuim te voorkomen! Bekijk ons re-integratie en dienstenaanbod.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }