Ga naar de hoofdinhoud

AI-expert Lizzy ziet AI niet als ver­vanging, maar juist als verrijking

Lizzy Prins is expert en veelgevraagd spreker op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Zeker nu AI zo’n vlucht genomen heeft, krijgt ze ook regelmatig kritische vragen. Maar zelf is ze ervan overtuigd dat AI ons vooral veel goeds gaat brengen. ‘Omdat je straks minder tijd kwijt bent aan routinematige taken, houd je meer tijd over voor nuttigere dingen. Zoals werken aan persoonlijke ontwikkeling en je vitaliteit.’

AI voor meer werkgeluk

Uit recent onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van mensen werkzaam in het bedrijfsleven, hun baan als zinloos bestempelt (Walo, 2023). Het gaat hier om veel verschillende banen, waaronder administratieve functies. Een ‘bullshitbaan’. Zo worden deze beruchte banen ook wel genoemd. Voor medewerkers die hun eigen baan bestempelen als een ‘bullshitbaan’, staat het werkgeluk onder druk. Maar ook de vitaliteit en veerkracht van deze medewerkers.

De opkomst van AI lijkt een inkoppertje voor het ‘oplossen’ van de ervaren bullshitbanen. Een positieve kant van AI, die we graag belichten. Routinematig werk kan worden overgenomen door AI, waardoor medewerkers meer tijd hebben voor andere nuttige dingen die het werkgeluk verhogen.

Minder bezig zijn met dingen die je energie kosten, en juist meer met dingen die je energie geven.

De expert

Lizzy Prins is expert en veelgevraagd spreker op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). De executive coach & business strateeg heeft meer dan 10 jaar ervaring in executive en senior Human Resource Development posities, aangevuld met expertise in organisatieontwikkeling en verandermanagement.

AI als assistent, niet als concurrent

Het feit dat AI mensen op de werkvloer taken uit handen kan nemen, wil beslist niet zeggen dat AI mensen overbodig maakt. Lizzy: ‘Sterker nog, AI biedt mensen juist kansen om te meer focussen op uitdagingen waar zij persoonlijk het verschil kunnen maken. En minder op routinematige taken die weinig uitdaging bieden. Hiervoor kunnen ze dan mooi AI inzetten. Je moet AI volgens mij dan ook veel meer zien als een digitale ‘Personal Assistant’ dan als een concurrent. Door weinig uitdagende taken uit handen te geven, houd je tijd over om jezelf te ontwikkelen. Maar óók om te sporten en nieuwe ideeën uit te wisselen met collega’s. Kortom: minder bezig zijn met dingen die je energie kosten, en juist meer met dingen die je energie géven.'

Hoe begin je als kleiner bedrijf met AI?

Kleinere bedrijven hebben vaak wel interesse in AI, maar soms simpelweg niet de tijd om zich erin te verdiepen. Maar hoeveel vooronderzoek moet je als bedrijf eigenlijk doen voor je met AI kunt beginnen? Lizzy: ‘Enig vooronderzoek is wel nodig, met name als het gaat om wat AI is, wat het kan én hoe je er veilig en verantwoord gebruik van kunt maken. Maar eindeloos vooronderzoek blijven doen leidt tot niets, uiteindelijk zit het resultaat in ergens de eerste stap gaan zetten. Dichtbij jezelf, waar jij er als ondernemer het meest mee geholpen bent. Dan volgen de vervolgstappen vanzelf, in je eigen tempo. En over een jaar ben je dan waarschijnlijk al verder dan je nu denkt. Neem nu ChatGPT. Dat is nu nog vooral een losstaand programma, maar dat zal veel meer een logisch onderdeel van ons leven worden. Mensen raken steeds meer gewend aan chatbots en krijgen ook steeds meer mogelijkheden om hier bewust voor te kiezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan toepassingen als een snelle klantenservice. Net zoals je in steeds meer supermarkten kunt kiezen tussen snelle zelfscankassa’s óf een gezellig praatje met de cassière.’

Let op de veiligheid van jouw bedrijf

Kunstmatige intelligentie blijft zich razendsnel ontwikkelen, maar volgens Lizzy hoeven we niet bang te zijn voor doemscenario’s waarin AI volledig de controle overneemt. ‘Dat is echt iets uit science-fictionfilms. Wat AI wél doet, is data veel inzichtelijker maken. En op basis van bestaande data kan AI ook bepaalde voorspellingen voor de toekomst doen. Het wordt zo ook gemakkelijker om door data gedreven beslissingen te nemen. Maar regel één hierbij is dat je hier nooit persoonlijke, bedrijfsgevoelige en vertrouwelijke informatie in gratis versies van AI-programma’s moet stoppen. De veiligheid van deze zogenaamde ‘open source’ versies wordt vooral bepaald door hoe je er zelf mee omgaat. Ze zijn vaak gemakkelijk toegankelijk, en wat je erin stopt, krijg je er nooit meer uit. Gebruik hiervoor dus alleen afgeschermde AI-technologie in je eigen vertrouwelijke omgeving.’

Klantgerichter en zinvoller werken dankzij AI

Een bijkomend voordeel van de tijdwinst door AI is volgens Lizzy dat er meer tijd overblijft voor maatwerk: ‘De factor tijd wordt minder een beperking, dus de noodzaak voor tijdsefficiënte alles-in-één-oplossingen wordt kleiner. Dit maakt het voor ondernemers en medewerkers mogelijk om veel klantgerichter te denken. Dus veel minder reactief en juist veel meer pro-actief, precies waar veel klanten en medewerkers positieve energie van krijgen. Door AI slim te gebruiken, investeer je als bedrijf dus ook nog in zingeving, waar je jezelf positief mee kan onderscheiden. Niet alleen naar je bestaande relaties toe, maar ook naar mogelijke nieuwe medewerkers.’

Lees meer over vitaliteitstrends op de werkvloer

Wil je meer weten over hoe je de vitaliteit van medewerkers stimuleert? Download het a.s.r. Vitality trendrapport 2024 en lees meer over de laatste vitaliteitstrends.

Lees meer over duurzame inzetbaarheid

Aandacht voor duurzame inzetbaarheid binnen je bedrijf

Werknemers zijn een onmisbare schakel binnen jouw organisatie. Door de arbeidskrapte is het extra belangrijk om goed voor hen te zorgen. Zo houd je je huidige personeel duurzaam inzetbaar en vitaal en ben je een aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent. Dat kan met goede arbeidsvoorwaarden die de fysieke, mentale én financiële fitheid stimuleren. Denk aan een passend salaris en pensioen, tools voor financieel inzicht zoals ‘Ik denk vooruit’ en een gezondheidsprogramma zoals a.s.r. Vitality. Daarnaast helpen wij je graag bij duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie met onze preventieve diensten. Ga voor al onze zakelijke producten en diensten naar asr.nl/zakelijk.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }