Ga naar de hoofdinhoud
Home 3 kansen van het nieuwe pensioenakkoord voor pensioenadviseurs
notitieboekje vulpen

3 kansen van het nieuwe pensioenakkoord voor pensioenadviseurs

02 september 2020

Het principeakkoord voor het vernieuwde pensioenstelsel had flink wat voeten in aarde. Maar het echte werk komt nog; werkgevers en werknemers adviseren over alle veranderingen en de impact daarvan. Een rol bij uitstek voor de pensioenadviseur, die verder gaat dan alleen pensioen. Dit akkoord biedt veel kansen. Hoe benut je die kansen voor jouw adviespraktijk? Tijdens de online kennissessie van a.s.r. op 18 september geeft Ben Schuurman (voorzitter Centraal Aanspreekpunt Pensioenen bij de Belastingdienst) hier zijn persoonlijke visie op. In dit artikel krijg je een doorkijkje in zijn verhaal.

Fiscale maatregelen inzake het ouderenbeleid

Het nieuwe pensioenakkoord kent een aantal grote wijzigingen ten opzichte van het huidige pensioenstelsel. Maar ook buiten de wijziging van het pensioenstelsel om zijn er afspraken gemaakt over een aantal fiscale maatregelen. Een belangrijk deel daarvan betreffen de fiscale maatregelen inzake het ouderenbeleid. Er ontstaan kansen voor werkgevers om de continuïteit van kennis en ervaring onder hun werknemers te borgen. 

Maar ook de mogelijke nadelige gevolgen van het veranderen van baan bij oudere werknemers. Zit deze werknemer nu in een stijgende premiestaffel? Dan verliest hij die regeling als hij van baan verandert. “Dit hoeft niet ongunstig te zijn, maar de verwachting is dat het in praktijk een grote groep oudere werknemers treft die daarmee ineens minder pensioen opbouwen. Deze nieuwe afspraak heeft mogelijk een impact op de arbeidsmarkt voor ouderen. En ook al is dit fiscaal geen issue, als pensioenadviseur kun je werkgevers en werknemers hier wel op attenderen en over adviseren”, aldus Ben. 

Kans 1: Pseudo-AOW

Met het stijgen van de pensioenleeftijd neemt ook het risico toe dat oudere werknemers die eindstreep niet gezond bereiken. “Dat is iets dat we als maatschappij willen en moeten vermijden. Het nieuwe pensioenakkoord kent daarom een aantal fiscale maatregelen om werkgevers daarin te ondersteunen. Maatregelen die duidelijke uitleg behoeven en helder advies, om het zo toe te passen dat het interessant is voor de betreffende onderneming.” 

Versoepelde maatregelen

Zoals bijvoorbeeld de versoepeling van de RVU-sanctie. “Deze versoepeling geeft de werknemer een soort pseudo-AOW en biedt de werkgever tijd om veranderingen door te voeren, waardoor na deze tijdelijke versoepeling ook ouder personeel langer kan doorwerken. Of het Generatiepact wat aantrekkelijk is voor zowel oudere werknemers als werkgevers zelf. De oudere werknemer bouwt immers uren af met behoud van de volledige pensioenopbouw. Het vrijgekomen budget kan de werkgever bijvoorbeeld benutten om jongeren aan te trekken die door de ouderen getraind worden. Zodat kennis behouden blijft en de productiviteit toeneemt.” 

Kans 2: uitbreiding mogelijkheid verlofsparen of omscholen
Ook het 100 weken verlofsparen om eerder met pensioen te kunnen of omscholingstrajecten zijn opties die fiscaal mogelijk worden gemaakt in het nieuwe pensioenakkoord. “Dit zijn stuk voor stuk mogelijkheden waaraan werkgevers bijdragen om hun werknemers gezond te laten werken tot aan hun pensioen. Maar ook regelingen waar de meeste werkgevers op geattendeerd en in geadviseerd moeten worden. Ook moeten die goed doorgerekend worden om het juist en optimaal toe te passen.”
Kans 3: eenmalig 10% uitkeren op pensioendatum 
Behalve kansen zijn er ook risico’s in het nieuwe pensioenakkoord. Zoals de consequenties bij inkomensafhankelijke toeslagen (bijvoorbeeld zorgtoeslag of inkomenstoeslag) bij het eenmalig 10% opnemen. Of het directe effect op het inkomen als deze eenmalige uitkering wordt opgenomen vóór de AOW-leeftijd. 
Helpende communicatie vanuit verzekeraars

Daarnaast is het volgens Folkert Pama (directeur Sales & Customer Services a.s.r. pensioenen) een ‘must’ dat verzekeraars helder en toegankelijk communiceren rondom het onderwerp pensioenen. “Juist omdat pensioenen straks persoonlijker en flexibeler zijn, en we het mensen gemakkelijker willen maken om met dit onderwerp aan de slag te gaan, is laagdrempelige communicatie essentieel. Wij noemen dat in onze eigen strategie ‘helpende communicatie’, ofwel: korte, heldere teksten, aangevuld met beelden en filmpjes en digitale tools die mensen helpen inzicht te krijgen in hun pensioensituatie.”

Lees het interview 'Pensioenen moeten veel flexibeler en toegankelijker worden'.

Annelies Heinen

Meer verhalen over Pensioen

3 kansen van het nieuwe pensioenakkoord voor pensioenadviseurs
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }