De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Oekraïne
Lees meer over Oekraïne en je hypotheek of verzekeringen van a.s.r..
Het principeakkoord voor het vernieuwde pensioenstelsel had flink wat voeten in aarde. Maar het echte werk komt nog; werkgevers en werknemers adviseren over alle veranderingen en de impact daarvan. Een rol bij uitstek voor de pensioenadviseur, die verder gaat dan alleen pensioen. Dit akkoord biedt veel kansen. Hoe benut je die kansen voor jouw adviespraktijk? Tijdens de online kennissessie van a.s.r. op 18 september geeft Ben Schuurman (voorzitter Centraal Aanspreekpunt Pensioenen bij de Belastingdienst) hier zijn persoonlijke visie op. In dit artikel krijg je een doorkijkje in zijn verhaal.
Het nieuwe pensioenakkoord kent een aantal grote wijzigingen ten opzichte van het huidige pensioenstelsel. Maar ook buiten de wijziging van het pensioenstelsel om zijn er afspraken gemaakt over een aantal fiscale maatregelen. Een belangrijk deel daarvan betreffen de fiscale maatregelen inzake het ouderenbeleid. Er ontstaan kansen voor werkgevers om de continuïteit van kennis en ervaring onder hun werknemers te borgen.
Maar ook de mogelijke nadelige gevolgen van het veranderen van baan bij oudere werknemers. Zit deze werknemer nu in een stijgende premiestaffel? Dan verliest hij die regeling als hij van baan verandert. “Dit hoeft niet ongunstig te zijn, maar de verwachting is dat het in praktijk een grote groep oudere werknemers treft die daarmee ineens minder pensioen opbouwen. Deze nieuwe afspraak heeft mogelijk een impact op de arbeidsmarkt voor ouderen. En ook al is dit fiscaal geen issue, als pensioenadviseur kun je werkgevers en werknemers hier wel op attenderen en over adviseren”, aldus Ben.
Met het stijgen van de pensioenleeftijd neemt ook het risico toe dat oudere werknemers die eindstreep niet gezond bereiken. “Dat is iets dat we als maatschappij willen en moeten vermijden. Het nieuwe pensioenakkoord kent daarom een aantal fiscale maatregelen om werkgevers daarin te ondersteunen. Maatregelen die duidelijke uitleg behoeven en helder advies, om het zo toe te passen dat het interessant is voor de betreffende onderneming.”
Zoals bijvoorbeeld de versoepeling van de RVU-sanctie. “Deze versoepeling geeft de werknemer een soort pseudo-AOW en biedt de werkgever tijd om veranderingen door te voeren, waardoor na deze tijdelijke versoepeling ook ouder personeel langer kan doorwerken. Of het Generatiepact wat aantrekkelijk is voor zowel oudere werknemers als werkgevers zelf. De oudere werknemer bouwt immers uren af met behoud van de volledige pensioenopbouw. Het vrijgekomen budget kan de werkgever bijvoorbeeld benutten om jongeren aan te trekken die door de ouderen getraind worden. Zodat kennis behouden blijft en de productiviteit toeneemt.”
Daarnaast is het volgens Folkert Pama (directeur Sales & Customer Services a.s.r. pensioenen) een ‘must’ dat verzekeraars helder en toegankelijk communiceren rondom het onderwerp pensioenen. “Juist omdat pensioenen straks persoonlijker en flexibeler zijn, en we het mensen gemakkelijker willen maken om met dit onderwerp aan de slag te gaan, is laagdrempelige communicatie essentieel. Wij noemen dat in onze eigen strategie ‘helpende communicatie’, ofwel: korte, heldere teksten, aangevuld met beelden en filmpjes en digitale tools die mensen helpen inzicht te krijgen in hun pensioensituatie.”
Lees het interview 'Pensioenen moeten veel flexibeler en toegankelijker worden'.