Ga naar de hoofdinhoud
Home 3 keuzes om de hoogte van je zorgpremie te bepalen

3 keuzes om de hoogte van je zorgpremie te bepalen

15 december 2022

Restitutiepolis, gespreid betalen van het eigen risico en aanvullende dekking, het zijn zomaar wat woorden die jij tegenkomt bij het kiezen van je zorgverzekering. Wij begrijpen dat het niet altijd makkelijk is om de juiste keuze te maken. In dit blog helpen we je graag op weg. Hieronder leggen we uit welke keuzes je kan maken voor je zorgverzekering. Ook leggen we uit waarom het soms juist voordelig kan zijn om een uitgebreidere dekking te kiezen.

Keuze 1: Een natura- of een restitutiepolis

Voordat je een verzekering kiest moet je weten dat er bij a.s.r. 2 soorten verzekeringen zijn: de natura- en de restitutiepolis. Kies je voor de Eigen Keuze restitutiepolis? Dan krijg je 100% vergoeding, ook bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben. Kies je voor de Ruime Keuze naturapolis? Dan vergoeden wij maximaal 85% bij zorgverleners zonder contract. Bij zorgverleners met contract is de vergoeding bij beide verzekeringen 100%. Wil je weten of jouw zorgverlener een contract heeft met a.s.r.? Kijk dan in onze Zorgzoeker.

Wat is de voordelige keuze?
Kun je beter kiezen voor een restitutiepolis, of toch liever voor een naturapolis? Dat hangt er vooral van af, of jij heel graag door één bepaalde zorgverlener, of praktijk wordt geholpen. En of deze zorgverlener een contract met ons heeft. De premie voor de Ruime Keuze naturapolis is lager, maar geeft ook een lagere vergoeding bij een zorgverlener zonder contract. Met een Eigen Keuze restitutiepolis betaal je een hogere premie, maar heb je de zekerheid van 100% vergoeding. Dus ook bij een zorgverlener zonder contract.
a.s.r. Eigen Keuze en a.s.r. Ruime Keuze
De belangrijkste kenmerken van beide verzekeringen staan hieronder voor je op een rij:

Eigen Keuze restitutiepolis

  • Vrije zorgkeuze
  • 100% vergoeding én vrije keuze voor alle huisartsen en ziekenhuizen
  • 100% vergoeding voor alle zorgverleners met een contract
  • 100% vergoeding tot het wettelijk maximumtarief bij zorgverleners zonder contract, tenzij de rekening onredelijk hoog is vergeleken met andere zorgverleners in Nederland.

Ruime Keuze naturapolis

  • Zeer ruime zorgkeuze
  • 100% vergoeding én vrije keuze voor alle huisartsen en ziekenhuizen
  • 100% vergoeding voor alle zorgverleners met een contract
  • Maximaal 85% vergoeding bij een zorgverlener zonder contract

Keuze 2: Breid je basisverzekering uit
In Nederland is de basisverzekering verplicht voor iedereen. Deze verzekering zorgt ervoor dat jij niet zelf de rekening betaalt voor basisgezondheidszorg. Voorbeelden hiervan zijn: een bezoek aan de huisarts of het ziekenhuis en de meeste voorgeschreven medicijnen. Toch is de basisverzekering niet altijd genoeg, daarom kun je deze uitbreiden met aanvullende verzekeringen.
Welke aanvullende verzekeringen zijn er?

Vanaf een klein bedrag per maand kun je bij a.s.r. een aanvullende verzekering kiezen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je verwacht zorg nodig te hebben voor fysiotherapie, anticonceptie, of een zwangerschap. Een aanvullende verzekering zorgt er dan voor dat deze extra zorg vergoed wordt. Bij a.s.r. kan je kiezen uit 3 verschillende aanvullende verzekeringen: Start, Extra en Uitgebreid. Daarnaast zijn er ook nog 3 verschillende tandartsverzekeringen om uit te kiezen.

Welke tandartsverzekeringen zijn er?

Het kan zijn dat je naast een aanvullende verzekering ook nog extra dekking wil voor bijvoorbeeld de tandarts. Bij a.s.r. kun je kiezen uit drie tandartsverzekeringen: Start, Extra en Uitgebreid. Met deze tandartsverzekeringen krijg je een vergoeding voor kosten bij de tandarts en de mondhygiënist.

Wil je het nog eens rustig nalezen op welke manieren je de basisverzekering kan uitbreiden? Bekijk dan de pagina over onze zorgverzekering.

Keuze 3: Bepaal de hoogte van je eigen risico
Dan de laatste keuze: je eigen risico. Iedereen vanaf 18 jaar heeft een wettelijk verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. Voor 2023 is het eigen risico € 385. Dit betekent dat je de eerste € 385 aan zorgkosten uit de basisverzekering zelf moet betalen. Voor sommige zorgsoorten geldt het eigen risico niet, voorbeelden hiervan zijn: een bezoek aan de huisarts en verloskundige zorg. De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het eigen risico.
Vrijwillig eigen risico

Naast het verplichte eigen risico kun je kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Je kiest dan voor een hoger eigen risico en in ruil daarvoor wordt je premie lager. Als je hiervoor kiest neem je het risico dat je meer dan € 385 eigen risico moet betalen. Dit kan ook aan het begin van het jaar gebeuren als je onverwacht hoge zorgkosten maakt. Het is dus belangrijk om het hele bedrag te reserveren, zodat je altijd kan betalen. Wil je meer weten over het (vrijwillig) eigen risico? Kijk dan op onze pagina over het eigen risico.

Gespreid betalen eigen risico

Je kunt er ook voor kiezen om het verplichte eigen risico gespreid te betalen. Zo weet je zeker dat je het eigen risico van € 385 niet in één keer hoeft te betalen. Deze regeling is voor verzekerden met alleen een verplicht eigen risico. Heb je ook een vrijwillig eigen risico? Dan is deze regeling niet voor jou bedoeld. Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan op onze pagina gespreid betalen eigen risico.

Heb je vragen over het kiezen van je zorgverzekering?

Een goede keuze voor je zorgverzekering is heel persoonlijk. Wat voor de één goed is, kan voor de ander juist niet goed zijn. Daarom willen wij graag dat jij echt kiest wat goed voor jou is! Heb je dus toch nog vragen? Dan helpen wij je graag! Neem gerust contact met ons op.

Zorg

Meer verhalen over Zorg

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }