Home Blogs van a.s.r. Nicolien Sauerbreij: “alles waar ‘te’ voor staat, is niet gezond”

Nicolien Sauerbreij: “alles waar ‘te’ voor staat, is niet gezond”

26 februari 2021

Jarenlang zette Nicolien Sauerbreij - oud olympisch kampioen snowboarden - haar leven volledig in het teken van de topsport. Toen corona uitbrak, werd ze gedwongen om haar leven opnieuw in balans te krijgen. Tijdens de de Motivatie Dagen van a.s.r. Vitality vroegen we haar hoe je vitaal blijft in deze tijd. “Voor corona zaten we allemaal op een schema voor olympisch goud. Nu zitten we in een mega lange revalidatieperiode.”

Webinar Nicolien Sauerbreij

Bekijk hier de hele webinar van Nicolien Sauerbreij terug.

“Volledig herstel is mogelijk”

Uit balans door tot het uiterste te gaan

Nicolien pushte zichzelf jarenlang tot het uiterste voor de topsport. Dat had impact op haar lichaam. Ze raakte overtraind en kreeg vlak voor de olympische spelen van Turijn in 2006 een acute hernia. “Ik moest accepteren dat ik geen topsporter meer was, maar een revalidatiepatiënt.” 

Na een lang revalidatietraject lukte het haar om te herstellen en wist ze op de Olympische Winterspelen van Vancouver in 2010 het goud te pakken op de reuzenslalom. “Tijdens het afdalen dacht ik alleen maar: focus op die finish, focus op de finish. En toen had ik hem: goud! Goud voor Nederland”. Een ongekende topprestatie!

Dancing On Ice en corona

Vijf jaar later stopt Nicolien met de topsport. “Ik kon vol energie allemaal nieuwe projecten aanpakken!” Eind 2019 besloot ze mee te doen aan Dancing On Ice. “Dat was gewoon weer topsport met een trainingsweek van 40 uur. Ik vroeg het maximale van mijn lichaam en mezelf. Ik nam niet genoeg rust en trainde dagen achter elkaar binnen. Achteraf gezien werd me goed duidelijk dat alles waar je ‘te’ voor kan zetten - teveel bewegen, te weinig rusten - niet gezond is.”

“Ik vroeg het maximale van mijn lichaam en mezelf”

Nicolien werd een paar maanden later getroffen door corona. “Ik was 2 weken ziek, maar ben maanden bezig geweest om mezelf terug te vinden. Mijn energieniveau en vitaliteit waren weg. Er waren dagen dat ik alleen mijn hond uitliet, terwijl ik normaal altijd dingen met zoveel energie aanpak”. Nicolien gooide het roer om: “Ik moest dit weer aan gaan pakken zoals ik met mijn hernia deed. Met hele kleine stapjes”.

Zo blijf je in balans: 5 tips 

Sinds een paar maanden heeft Nicolien haar balans weer teruggevonden. Ze realiseert zich dat deze periode uitdagend is voor iedereen. “Ik heb het gevoel dat we voor corona allemaal op een schema voor olympisch goud zaten en nu in een mega lange revalidatieperiode zitten. Maar er is een gunstige diagnose: volledig herstel is mogelijk!” Nicolien is positief en kijkt graag naar wat er wél mogelijk is om vitaal door het leven te blijven gaan. Ze geeft 5 tips om ook jou te helpen je balans weer terug te vinden: 

Tip 1. Meld je aan voor a.s.r. Vitality 

“Het is een prachtig programma, dat je écht niet vraagt om een topsporter te zijn. Want daar komt-ie weer: ‘te’ veel bewegen is ook niet gezond voor je lichaam. Het is gewoon een hele leuke motivator om gezond door het leven te gaan en voldoende te bewegen!”

Tip 2. Wees creatief met bewegen

“Bewegen kan op zoveel manieren. Ook nu we veel thuiszitten. Ga bijvoorbeeld wandelend telefoneren of ijsberen door je kamer. Dat helpt je ook om creatiever te denken! Of gebruik de tijd die je wint door het wegvallen van de reistijd voor een blokje om. Gooi je oude denkpatronen over boord en wees creatief!”

Tip 3. Geef jezelf wat liefde

“Gun jezelf de kans om je vitaal te voelen en geef jezelf wat liefde. Als je het voor jezelf doet, houd je het langer vol. Als je bijvoorbeeld veel liefde in een gezonde maaltijd hebt gestoken, dan voel je die liefde ook terug in het feit dat je goed voor jezelf zorgt.” 

Tip 4. Ga niet te snel

“Bouw het rustig op. Als je van de begane grond naar de eerste verdieping wilt, kun je 4 treden tegelijkertijd nemen. Maar de kans dat je terugvalt is dan groter. Doe het daarom stap voor stap. Zo houd je het beter vol en zie je vooruitgang. Dat werkt motiverend!”

Tip 5. Vergeet niet af en toe te zondigen!

“Je hoeft ongezond eten niet compleet af te schaffen, als er maar balans is! Ze zeggen weleens dat 80% van je eten gezond moet zijn en 20% ongezond mag zijn. Zorg dus dat je basis goed is, dan mag je ook echt wel eens zondigen! Je zult zien dat je dan extra van die zak chips geniet.” 

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Wil jij ook vitaal door het leven gaan en je balans terugvinden? Dat kan met de app van a.s.r. Vitality. 

Dit is hoe het werkt: door stappen te zetten of de hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Deze punten wissel je in voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. 

Bied je als werkgever jouw medewerkers a.s.r. Vitality aan? Dan belonen wij jou ook! Bewegen jouw medewerkers voldoende, dan ontvang je namelijk tot 8% cashback op een werkgeversverzekering bij de Amersfoortse of Loyalis! Je betaalt slechts €3,50 per werknemer per maand. 

Benieuwd wat a.s.r. Vitality voor jou kan betekenen?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality