Ga naar de hoofdinhoud
Home Opgelicht door de slotenmaker of loodgieter
opgelicht door een slotenmaker

Opgelicht door de slotenmaker of loodgieter? Zo voorkom je het

24 mei 2022

Je toilet is verstopt en er is snel een loodgieter nodig. Sommige partijen maken daar misbruik van en proberen je flinke bedragen af te troggelen. We geven je 4 tips om dit te voorkomen.

4 tips om oplichting te voorkomen

Een slachtoffer vertelt: "Ik sloot mezelf buiten in een huis waar ik logeerde en belde de eerste slotenmaker die ik online vond. Hij opende de deur en eiste daarna een vergoeding van €800. Pas later zocht ik op of dat een normale prijs was en besefte ik dat ik opgelicht was. Dat wil ik nooit meer meemaken."

Lees ook: doe geen zaken met nep-klusjesmannen

Tip 1

Sla de advertenties over als je een loodgieter of slotenmaker zoekt via Google. In die advertenties doen ze alsof ze in jouw woonplaats gevestigd zijn, maar dat is niet zo. Twijfel je? Kijk dan niet naar het telefoonnummer, want dat kan omgeleid zijn. Zoek in plaats daarvan het adres op hun website op. Staat dat er niet op? Zoek dan verder.

Tip 2

Bel liever eerst jouw verzekeraar in zo’n situatie. Die hebben vaak contact met betrouwbare partijen die ze kunnen aanbevelen. Je verzekeraar kan soms ook direct regelen dat de loodgieter of slotenmaker bij je langs komt. Zij kunnen in dat geval ook de betaling afhandelen.

Lees ook: 7 voordelen van duurzaam schade herstellen

Tip 3

Kijk altijd even naar reviews voor het inhuren van een vakman. Wat zijn de ervaringen van anderen? Zijn die vooral negatief? Dan kun je beter een ander kiezen.

Tip 4

Check of het bedrijf dat je aan de lijn hebt ook echt is. Soms worden websites nagemaakt. Dan lijkt het alsof je een bekend bedrijf belt, maar is het eigenlijk een ander. En die rekenen ook andere (hogere) tarieven.

 

Deel dit artikel met ouders, vrienden en andere familie. Zo help je te voorkomen dat zij slachtoffer worden van dit soort oplichting.


Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }