Ga naar de hoofdinhoud

De tevredenheid van je medewerkers is van groot belang voor je bedrijf. Tevreden medewerkers zijn gemotiveerder en leveren betere prestaties. Naast tevredenheid zijn ook betrokkenheid en bevlogenheid belangrijk. We nemen je mee in hoe je hier als werkgever invloed op hebt. En we laten zien hoe we je kunnen helpen bij het doorlopend monitoren van zaken als werkgeluk, vitaliteit en productiviteit.

Het verschil tussen medewerkers­tevredenheid, betrokkenheid en bevlogenheid

Een tevreden werknemer is niet automatisch een betrokken of bevlogen werknemer. Bij tevredenheid gaat het over de inhoud van de werkzaamheden, de werkomstandigheden, het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Voor een betrokken werknemer is het niet voldoende als alleen deze zaken in orde zijn. Betrokkenheid zit hem in jezelf kunnen ontwikkelen en een bijdrage leveren aan de bedrijfsdoelstellingen. 

De overtreffende trap van betrokkenheid is bevlogenheid. Een bevlogen medewerker neemt initiatief en toont eigenaarschap. Wanneer je jouw werknemer de vrijheid geeft om zelf de leiding te nemen over de werkzaamheden, dan zorgt dat voor betere prestaties. Voorwaarde hiervoor is wel dat je werknemer deze verantwoordelijkheid kan dragen. 

Hoe verbeter je de medewerkerstevredenheid?
1. Weet wat je medewerkers beweegt

Ga het gesprek aan over wat je werknemers graag willen en wat hen drijft. Probeer hierbij eerst goed te luisteren. Als je weet wat een medewerker beweegt, dan kun je beter beoordelen of diegene op dit moment op de juiste plaats in het bedrijf zit.

2. Geef feedback

Het geven van feedback is essentieel voor de tevredenheid van je werknemers. Het tonen van oprechte waardering doet wonderen voor motivatie en tevredenheid. Maar durf ook op tijd bij te sturen als een werknemer niet op de juiste koers zit.

3. Stimuleer onderlinge verbinding

We zijn sociale wezens die ook in het werk naar verbinding met collega's zoeken. Je kunt die verbinding tussen medewerkers extra stimuleren door teamactiviteiten in te plannen, zoals een borrel, lunch of uitje.

4. Ontwikkeling ondersteunen

Geef je werknemer de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Dit verhoogt de motivatie en tevredenheid. Lees hierover meer op de pagina Ontwikkelingsmogelijkheden voor je werknemers.

5. Een zinvolle bijdrage kunnen leveren

Medewerkers willen graag met trots vertellen voor welk bedrijf ze werken. Het kunnen leveren van een zinvolle bijdrage helpt hierbij. Denk hierbij aan een maatschappelijke bijdrage of het vervullen van de behoeftes van klanten.

Tevredenheid meten met een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Je kunt de tevredenheid onder je werknemers meten met een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Dit is een vak apart en een goed onderzoek vergt een goede voorbereiding. Eerst bepaal je waar je feedback over wilt verzamelen: alleen medewerkerstevredenheid of ook andere thema's, zoals betrokkenheid en vitaliteit. Daarna kies je een methode die het best past bij je bedrijf. Bespaar tijd door te kiezen voor een methode die zich al bewezen heeft. Bij een grote organisatie moet je ook afwegen of je de feedback centraal of decentraal wilt verzamelen. 

Werkgeluk, vitaliteit en productiviteit meten met eMood®

Wanneer je je medewerkerstevredenheid wilt verbeteren is 1 of 2 keer per jaar een onderzoek niet voldoende. Het is belangrijk dat je continu inzicht hebt in hoe het met je medewerkers gaat. Zeker nu we steeds vaker vanuit huis werken. Een goed hulpmiddel hierbij is de Employee Mood Monitor (eMood®) van a.s.r. Deze eenvoudige tool biedt iedere week aanknopingspunten om met je medewerkers in gesprek te gaan over hoe het met ze gaat. Zo peilt eMood® wekelijks het werkgeluk, de vitaliteit en de productiviteit van je medewerkers door een korte enquête van 3 stellingen.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }