Ga naar de hoofdinhoud

De voordelen van werknemers die zich blijven ontwikkelen zijn groot. Je bedrijf wordt hierdoor toekomstbestendiger en je kunt makkelijker inspelen op veranderingen. Daarnaast zorgen ontwikkelingsmogelijkheden voor meer motivatie en loyaliteit bij je medewerkers. Maar hoe kun je jouw personeel stimuleren om hun talenten te ontwikkelen? We geven je een aantal tips.

Jouw rol als werkgever bij de ontwikkeling van je medewerkers

Persoonlijke ontwikkeling speelt een belangrijke rol in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Toch blijkt uit een onderzoek van Traintool dat slechts 44% van de werknemers weten welke vaardigheden of kennis zij willen verbeteren. Werknemers bespreken ontwikkeldoelen wel met hun leidinggevende of HR-manager, maar slechts 12% van de medewerkers legt deze doelen daadwerkelijk vast. Werknemers nemen dus niet voldoende zelf de regie. Maar werkgevers spelen hier ook een rol in. Zij beoordelen hun werknemers onvoldoende op het behalen van ontwikkeldoelen.

Actieve en betrokken houding

Het aanbieden van ontwikkelingsmogelijkheden is dus niet genoeg. Het gaat erom dat je in gesprek gaat met je medewerker en achterhaalt wat hem of haar bezighoudt. Welke competenties heeft je werknemer al en welke kant wil hij op? De uitdaging is om daar als werkgever in mee te bewegen. Op die manier geef je je jouw medewerker de ruimte om zijn eigen talenten te ontwikkelen. Zo'n actieve en betrokken houding levert je meer loyaliteit van je personeel op. Regelmatig het gesprek aangaan, helpt je ook om de verwachtingen van je werknemer te managen.

We geven je 5 tips om je medewerkers nog meer te stimuleren in hun ontwikkeling:

Tip 1: Maak een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) helpt je werknemer om structureel aan zijn loopbaan te blijven werken én om te blijven leren. Als werkgever helpt het je om zicht te houden op de ontwikkeling van de competenties van je personeel. 

Lees op onze pagina Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) meer over het opstellen hiervan.

Tip 2: Stimuleer eigen verantwoordelijkheid en initiatief

Laat je medewerkers eerst zelf bepalen wat ze nodig hebben. Vraag ze een beeld te vormen over hoe ze hun kennis en expertise kunnen vergroten. Naast vakkennis kan het ook zijn dat je werknemer zijn persoonlijke effectiviteit (zogenaamde soft skills) wil verbeteren. Als werkgever kun je dit mogelijk maken door hier voldoende tijd en ruimte voor te geven. Dit hoeft niet per se voor een opleiding te zijn. Het kan ook het lezen van artikelen of het volgen van een webinar of online training zijn. 

Een interne opleiding is ook een optie. Lees daarover meer op de pagina Intern opleiden.

Tip 3: Koppel een interne mentor aan je medewerker

Met het aanbieden van een interne mentor of coach laat je zien dat je de ontwikkeling van je personeel belangrijk vindt. Zo'n mentor is meestal een oudere collega die alle ins en outs kent. Hij kan zijn vakkennis delen, maar medewerkers ook begeleiden in hun persoonlijke effectiviteit. Onderwerpen waar ze aan kunnen werken zijn:

  • Hoe bouw je expertise op?
  • Hoe kun je feedback geven en ontvangen?
  • Hoe deel je successen en frustraties?
  • Hoe ontwikkel je je binnen en buiten de organisatie?
  • Welke vaardigheden en kennis heb je nodig om je doelen te bereiken?
  • Welke netwerken zijn van belang voor je?

Tip 4: Bied trainingen aan in nieuwe technologieën

Als je mee wilt blijven doen in de toekomst kom je er niet onderuit: digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie spelen een steeds grotere rol. Dit leidt tot nieuwe informatiesystemen die helpen de resultaten te verbeteren. Jouw medewerkers hebben training nodig om goed met deze systemen te leren werken. Dit helpt hen ook bij het aanpassen van hun manier van werken.

Tip 5: Reserveer een ontwikkelbudget

Reserveer een budget waarvan je werknemers trainingen en cursussen kunnen volgen om zichzelf te ontwikkelen. Hiermee creëer je binnen je bedrijf een ontwikkelcultuur, gericht op continu verbeteren en ontwikkelen.

Zo helpt a.s.r. jou!
  • Wij bieden verschillende opleidingen voor jou en je werknemers. Zo blijven je werknemers groeien en kun jij optimaal profiteren van hun ervaring en kennis. Neem een kijkje bij onze opleidingen.
  • Wij kunnen je ondersteunen bij uitval van een zieke werknemer. Nog beter: we helpen je om verzuim te voorkomen! Bekijk ons re-integratie en dienstenaanbod.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }