Iedere medewerker kent van die dagen dat hij of zij liever in bed blijft liggen. Maar ben je dan ziek genoeg om je ziek te melden. Of kun je toch wel gewoon naar je werk? Waar ligt de grens? Als werkgever is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Want ook als medewerkers één of twee dagen ziek zijn, kan dat veel invloed hebben op je bedrijf.
Wat is kort verzuim?
We spreken van kort verzuim als een medewerker zeven of minder dagen ziek is. Bij werkgevers in Nederland wordt gemiddeld 15% van de verzuimkosten veroorzaakt door kort verzuim. Dat zijn flinke cijfers! Gemiddeld kost verzuim je als werkgever € 250 per medewerker per verzuimdag.
Wie betaalt de verzuimkosten bij kort verzuim?

In je arbeidsvoorwaarden of in de cao zijn de afspraken met je medewerkers vastgelegd. Daarin staat ook wat jij doorbetaalt als je medewerker ziek is. Als een medewerker vaak ziek is, kan dat aardig in de papieren lopen.

De kosten van verzuim kun je verzekeren met een verzuimverzekering. Bij de verzuimverzekering kies je een eigen risico periode (minimaal 10 werkdagen). Tijdens deze eigen risicoperiode kun je geen beroep doen op je verzuimverzekering. Dat betekent dat kort verzuim altijd voor jouw eigen rekening komt.

Waarom is het belangrijk om kort verzuim aan te pakken?

Allereerst natuurlijk omdat elke verzuimdag je geld kost. Daarnaast zorgt een hoog verzuim voor een hoge werkdruk bij de rest van je medewerkers. Dezelfde hoeveelheid werk moet door minder medewerkers worden gedaan. Het werk moet namelijk wel gewoon door gaan. En een hoge werkdruk kan ook weer leiden tot meer verzuim.

We weten ook dat als een medewerker vaak kort ziek is, er meestal meer aan de hand is. Volgens een onderzoek van een arbodienstverlener is ongeveer 50% van de medewerkers die per jaar vier keer of meer kort ziek zijn, de komende vier jaar langer dan 6 weken uitgeschakeld. Door kort verzuim aan te pakken, kun je lang verzuim dus voorkomen.

Met onze verzuim rekenhulp bereken je gemakkelijk de kosten van verzuim. Dit geeft je een goed beeld van wat een verzuimbeleid, preventie en investeringen in verzuim je kunnen opleveren. 
4 tips om kort verzuim aan te pakken

Het is dus belangrijk om kort verzuim aan te pakken, maar hoe doe je dat? Lees onze 4 tips om verzuim aan te pakken.

  1. Zorg voor een nauwkeurige verzuimregistratie.
    Zodat je precies weet wie zich wanneer heeft ziek gemeld en hoe lang dat geduurd heeft.
  2. Maak verzuim bespreekbaar.
    Geef je medewerkers inzicht in het verzuim binnen je bedrijf. En bespreek met hen wat de gevolgen zijn van een hoog verzuim voor het bedrijf én wat dat voor de medewerkers betekent. Maak duidelijk dat elke medewerker belangrijk is.
  3. Formuleer een duidelijk verzuimbeleid.
    Zet alle regels op papier en bespreek deze regels met je medewerkers. Hoe moet je je ziekmelden, wanneer moet je je weer melden, wanneer schakel je de bedrijfsarts in etc. En maak het daarbij de medewerker niet te makkelijk. Laat een medewerkers zich telefonisch bij jou ziekmelden en niet bijvoorbeeld via een app of mailtje aan een collega.
  4. Ga het gesprek aan.
    Als een medewerker zich regelmatig ziek meldt, ga dan het gesprek met hem of haar aan. Probeer te achterhalen of er meer aan de hand is dan een terugkerend griepje. Zit de medewerker nog wel op de juiste plek binnen jouw bedrijf? Is de sfeer binnen jouw bedrijf wel oké? Of heeft de medewerker (privé)problemen waar je hem of haar misschien mee kunt helpen?
Onze aanpak bij verzuim

a.s.r. heeft een team van specialisten voor je klaar staan. Wij denken graag met je mee hoe je kort verzuim in jouw bedrijf kunt terugdringen.

  1. Het in kaart brengen van verzuim.
    Door jouw verzuimregistratie kunnen we je helpen het verzuim binnen jouw bedrijf te analyseren. Samen met jou onderzoeken we welke trends of ontwikkelingen er te zien zijn.
  2. Het vaststellen van oorzaken.
    Na het onderzoek helpen we je oorzaken vast te stellen die tot verzuim binnen jouw bedrijf leiden. Heeft verzuim bijvoorbeeld te maken met werkdruk? Of met andere arbeidsomstandigheden binnen jouw bedrijf? Je kunt daarbij gebruik maken van bijvoorbeeld een werkplekonderzoek. Dan wordt er gekeken of de werkomgeving, de werkplek of de houding van je medewerker mogelijk de oorzaak is van gezondheidsklachten.
  3. Evalueren van de oplossingen.
    Wij adviseren om na bijvoorbeeld 6 maanden een 1e evaluatie te houden. Heeft de gekozen oplossing effect gehad? Of moet je bijsturen? Met de resultaten van de evaluatie bepaal je de aanpak voor de volgende periode. 
Meer over verzuim in je bedrijf

Door verzuimmanagement krijg je inzicht in je ziekteverzuim en kun je tijdig ingrijpen en verzuim voorkomen. Meer weten over verzuim in je bedrijf? Lees alles over verzuim of bekijk onderstaande pagina's.

Zo kan a.s.r. je helpen bij het verminderen van kort verzuim
Wil je meer weten over verzuim in je bedrijf of wil je hulp bij het opstellen van een verzuimbeleid? Vul dan het contactformulier in en wij nemen contact met je op. Eerst verder lezen? Download dan onze whitepaper 'Je bedrijf en ziekteverzuim'. Hierin lees je naast preventie ook over de praktische zaken die bij verzuim komen kijken.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"VIT_C_CHAT":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }