De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Oekraïne
Lees meer over Oekraïne en je hypotheek of verzekeringen van a.s.r..
Het aannemen en werven van nieuw personeel kost veel tijd, net als het inwerken van nieuwe medewerkers. Het is van groot belang dat je hier als organisatie genoeg tijd en aandacht aan besteedt. Waarom? Omdat veel nieuwe medewerkers zonder goede onboarding na korte tijd alweer aan het zoeken zijn naar een nieuwe baan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Goed personeel is goud waard. Dat begint met een succesvolle werving en selectie. Daarna is het belangrijk dat je investeert in een effectieve inwerkmethode voor je nieuwe medewerkers. Dat scheelt je op de langere termijn een hoop tijd, ergernis en teleurstellingen.
Onboarding houdt in dat je de nieuwe medewerker goed begeleidt in de eerste weken en maanden nadat hij of zij gestart is. Een onboardingstraject is een goede basis voor de nieuwe collega om zich thuis te voelen in je bedrijf. Je geeft informatie over de organisatie, zoals je visie en missie, maar ook over de rol die de nieuwe medewerker gaat bekleden. Dit is het formele deel. Daarnaast moet er genoeg aandacht zijn van de leidinggevenden en collega’s voor de nieuwe medewerker. Dit alles bij elkaar creëert een totaalbeeld over de functie, het bedrijf, de cultuur en de sociale integratie.
Goed inwerken van nieuwe collega’s inspireert en motiveert ze en zorgt ervoor dat ze trots zijn om onderdeel te zijn van het bedrijf. Met een goed onboardingsplan voelen ze zich welkom én krijgen ze inzicht in de organisatie en haar cultuur. Een cruciaal onderdeel hiervan is de verbondenheid met de collega’s en organisatie. Dit is ook een van de zaken die op lange termijn zorgt voor een verhoogd gevoel van werkgeluk.
Een effectief onboardingsproces heeft alles met communicatie te maken. Dat begint al vóór de eerste werkdag. Vaak zit er tussen het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst en de startdatum wat tijd. Hierin zou je de nieuwe medewerker al kunnen verbinden aan de organisatie. Bijvoorbeeld door een kennismaking met de afdeling te regelen. Bepaal met meerdere mensen een draaiboek voor de onboarding. Dan weet je ook wie verantwoordelijk is in elke fase van het inwerken. Een effectief onderdeel hiervan is het buddy-systeem: een eigen persoonlijke coach bij wie de nieuwe medewerker terecht kan met alle vragen over de functie, het bedrijf en andere werk gerelateerde zaken. Plan tot slot een kort feedbackmoment met de leidinggevende in. Hierdoor kan er snel geschakeld worden mocht er iets niet lekker gaan. Hoe meer je communiceert, hoe sneller de nieuwe medewerker zich thuis voelt.
Elk inwerktraject heeft verschillende onderdelen. Zorg ervoor dat je bij jouw inwerkprocedure de onderstaande vier kernwaarden meeneemt. Zo weet je zeker dat de nieuwe medewerker alles weet over het bedrijf en zich op z’n plek voelt.
Kortom: onboarding is zoveel meer dan alleen goede begeleiding in de eerste maand. Een goed onboardingsprogramma heeft aandacht voor de nieuwe medewerker én goede communicatie op 1 staan. Soms is het zo dat bepaalde verwachtingen vooraf anders waren. Je wil niet dat je net ingewerkte nieuwe medewerker vroegtijdig zijn of haar baan alweer opzegt. Blijf daarom in gesprek en plan wat (korte) één-op-één momenten met jouw nieuwe werknemer. Op die manier voelt deze ruimte om vragen te kunnen stellen en wordt de verbinding met de organisatie steeds sterker.
Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.