Het aannemen en werven van nieuwe medewerkers kost veel tijd, net als het inwerken van nieuwe medewerkers. Het is van groot belang dat je hier als organisatie genoeg tijd en aandacht aan besteedt. Waarom? Omdat veel nieuwe medewerkers zonder goede onboarding na korte tijd alweer op zoek gaan naar een nieuwe baan. En dat is niet wat je wilt in deze krappe arbeidsmarkt!
Goed personeel is goud waard. Dat begint met een succesvolle werving en selectie. Daarna is het belangrijk dat je investeert in een effectieve inwerkmethode voor je nieuwe medewerkers. Dat scheelt je op de langere termijn een hoop tijd, ergernis en teleurstellingen.
Onboarding houdt in dat je de nieuwe medewerker goed begeleidt en inwerkt in de eerste weken en maanden nadat hij of zij gestart is. Met een goed onboardingsprogramma zorg je ervoor dat jouw nieuwe werknemer zich snel thuisvoelt in je bedrijf. Je geeft informatie over de organisatie, zoals je visie en missie, maar ook over de rol die de nieuwe medewerker krijgt. Dit is het formele deel. Daarnaast moet er genoeg aandacht van de leidinggevenden en collega’s voor de nieuwe medewerker zijn. Dit alles bij elkaar creëert een totaalbeeld over de functie, het bedrijf, de cultuur en de sociale integratie.
Goed inwerken van nieuwe collega’s inspireert en motiveert ze. Én het zorgt ervoor dat ze trots zijn om onderdeel te zijn van het bedrijf. Met een goed onboardingsplan voelen ze zich welkom en krijgen ze inzicht in de organisatie en haar cultuur. Een cruciaal onderdeel hiervan is de verbondenheid met de collega’s en organisatie. Dit is ook een van de zaken die op lange termijn zorgt voor een verhoogd gevoel van werkgeluk. Met een goede onboarding neemt daarnaast de kans toe dat je goed personeel voor langere tijd kunt behouden.
Een effectief onboardingsproces heeft alles met communicatie te maken. Dat begint al vóór de eerste werkdag. Vaak zit er tussen het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst en de startdatum wat tijd. Hierin zou je de nieuwe medewerker al kunnen verbinden aan de organisatie. Bijvoorbeeld door een kennismaking met de afdeling te regelen. Bepaal met meerdere mensen een draaiboek voor de onboarding. Dan weet je ook wie verantwoordelijk is in elke fase van het inwerken. Een effectief onderdeel hiervan is het buddy-systeem: een eigen persoonlijke coach bij wie de nieuwe medewerker terechtkan met alle vragen over de functie, het bedrijf en andere werkgerelateerde zaken. Plan regelmatig korte feedbackmomenten met de leidinggevende in. Hierdoor kun je snel schakelen, mocht er iets niet lekker gaan.
Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.
Elk onboardingsprogramma heeft verschillende onderdelen. Neem in ieder geval de onderstaande vier kernwaarden mee:
Kortom: onboarding is zoveel meer dan alleen goede begeleiding in de eerste maand. Een goed onboardingsprogramma heeft aandacht voor de nieuwe medewerker én heeft een goede communicatie op de eerste plaats staan. Soms heeft een nieuwe medewerker voor de start andere verwachtingen. Blijf daarom in gesprek en plan wat (korte) één-op-één momenten met jouw nieuwe werknemer. Op die manier voelt je werknemer ruimte om vragen te stellen en wordt de verbinding met de organisatie steeds sterker. Werken jouw werknemers veel thuis of op afstand? Dan is de Employee Mood Monitor (eMood®) van a.s.r. een handig hulpmiddel om wekelijks na te gaan hoe het met je werknemers gaat.
Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.