De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Oekraïne
Lees meer over Oekraïne en je hypotheek of verzekeringen van a.s.r..
Employer branding wordt in het Nederlands ook wel het werkgeversmerk genoemd. Dit is wat jou interessant en onderscheidend maakt voor potentiële, nieuwe medewerkers en je eigen medewerkers. Nu denk je misschien dat employer branding vooral draait om het uitdragen van de boodschap dat je een goede werkgever bent. Maar deze boodschap moet wel aansluiten bij de interne situatie in je bedrijf. Een sterk werkgeversmerk kan alleen ontstaan als dit in de interne organisatie ook zo gevoeld wordt. We geven je praktische handvatten om jouw werkgeversmerk verder uit te bouwen.
Waasdorp, Hemminga en Roest, de auteurs van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’, beschrijven employer branding als volgt: 'Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.'
Employer branding gaat verder dan het bieden van een goed salaris of aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Potentiële kandidaten gaan vaak af op hun gevoel en kijken naar de cultuur binnen een bedrijf. Wanneer je jouw employer branding goed ontwikkelt, trek je daarom ook veel gemakkelijker de juiste mensen aan.
Wanneer je jouw medewerkers kunt inspireren en binden, dan draagt dit bij aan een goede interne cultuur. Daarnaast helpt het als je als werkgever duidelijk uitdraagt welke waarden je belangrijk vindt en welke missie je nastreeft. Op die manier ontstaat er een eenduidig beeld en draagt iedereen in jouw bedrijf dezelfde boodschap uit.
Ga na wat elementen in de bedrijfscultuur zijn, waardoor werknemers graag bij jou werken. Is dit bijvoorbeeld het familiegevoel, de ontwikkelingsmogelijkheden, de bijzondere bijdrage aan de maatschappij of de flexibiliteit om je eigen werk in te delen? Als je hier antwoord op hebt, dan weet je beter wat jouw bedrijf onderscheidend maakt. Dit kun je gebruiken in je boodschap naar buiten toe.
Een sterke interne cultuur en betrokken medewerkers zorgen ervoor dat medewerkers zich als ambassadeurs van je bedrijf gaan gedragen. Dit is 1 van de belangrijkste aspecten van employer branding. Maak je werknemers bewust van hun ambassadeursrol en stimuleer hen om hun verhaal te delen. Zorg hierbij wel voor voldoende begeleiding, bijvoorbeeld richtlijnen voor het noemen van het bedrijf op social media.
Ga na welke doelgroep je wilt bereiken. Wil je het algemene imago van je bedrijf versterken? Of wil je vooral nieuwe talenten aantrekken? Als je bijvoorbeeld IT-specialisten zoekt, ga dan na wat jouw bedrijf aantrekkelijk maakt voor deze doelgroep. Dan kun je hier je communicatie- en wervingsactiviteiten op aanpassen.
Erg belangrijk: wees eerlijk in het beeld dat je naar buiten brengt. Het komt vaak voor dat bedrijven zichzelf mooier presenteren dan ze zijn. Dit kan valse verwachtingen scheppen bij kandidaten. Kandidaten waarderen het vaak juist als je open bent over uitdagingen waar je mee te maken hebt.
Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.