Ga naar de hoofdinhoud

Employer branding wordt in het Nederlands ook wel het werkgeversmerk genoemd. Waarom is dit belangrijk voor jouw bedrijf? Omdat dit precies is wat jouw bedrijf interessant en onderscheidend maakt voor potentiële, nieuwe medewerkers en je eigen medewerkers. Een sterk werkgeversmerk kan alleen ontstaan als dit in de interne organisatie ook zo gevoeld wordt. We geven je praktische tips om jouw werkgeversmerk verder uit te bouwen.

Wat is employer branding?

De auteurs van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’, beschrijven het als volgt: 'Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.'

Waarom employer branding?

Employer branding gaat verder dan het bieden van een goed salaris of aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Potentiële kandidaten gaan vaak af op hun gevoel en kijken naar de cultuur binnen een bedrijf. Wanneer je jouw employer branding goed ontwikkelt, trek je daarom ook veel gemakkelijker de juiste mensen aan.

Download het whitepaper over personeel aannemen

Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.

Zo versterk je jouw employer branding strategie
Tip 1: Bouw aan een goede interne cultuur

Bouwen aan een sterk werkgeversmerk begint met bouwen aan een goede interne cultuur. Zorg dus allereerst dat je jouw medewerkers kunt inspireren en binden. Daarnaast helpt het als je als werkgever duidelijk uitdraagt welke waarden je belangrijk vindt en welke missie je nastreeft. Op die manier ontstaat er een eenduidig beeld en draagt iedereen in jouw bedrijf dezelfde boodschap uit.

Tip 2: Positioneer je als een onderscheidende werkgever

Ga na wat elementen in de bedrijfscultuur zijn, waardoor werknemers graag bij jou werken. Is dit bijvoorbeeld het familiegevoel, de ontwikkelingsmogelijkheden, het goede pensioen, de bijzondere bijdrage aan de maatschappij of de flexibiliteit om je eigen werk in te delen? Als je hier antwoord op hebt, dan weet je beter wat jouw bedrijf onderscheidend maakt. Dit kun je gebruiken in je boodschap naar buiten toe.

Lees meer over hoe je met secundaire arbeidsvoorwaarden op kunt vallen in een krappe arbeidsmarkt.

Tip 3: Maak van je medewerkers trouwe ambassadeurs

Een sterke interne cultuur en betrokken medewerkers zorgen ervoor dat medewerkers zich als ambassadeurs van je bedrijf gaan gedragen. Dit is 1 van de belangrijkste aspecten van employer branding. Maak je werknemers bewust van hun ambassadeursrol en stimuleer hen om hun verhaal te delen. Zorg hierbij wel voor voldoende begeleiding, bijvoorbeeld richtlijnen voor het noemen van het bedrijf op social media.

Tip 4: Ga na wie je wilt bereiken

Ga na welke doelgroep je wilt bereiken. Wil je het algemene imago van je bedrijf versterken? Of wil je vooral nieuwe talenten aantrekken? Als je bijvoorbeeld IT-specialisten zoekt, ga dan na wat jouw bedrijf aantrekkelijk maakt voor deze doelgroep. Dan kun je hier je communicatie- en wervingsactiviteiten op aanpassen.

Tip 5: Wees eerlijk

Erg belangrijk: wees eerlijk in het beeld dat je naar buiten brengt. Het komt vaak voor dat bedrijven zichzelf mooier presenteren dan ze zijn. Dit kan valse verwachtingen scheppen bij kandidaten. Kandidaten waarderen het vaak juist als je open bent over uitdagingen waar je mee te maken hebt.

Een WIA-verzekering draagt bij aan goed werkgeverschap

Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }