Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat doe je na de storm?
Man zit bij het raam naar de tuin en kijkt op zijn laptop | schade na de storm | a.s.r.

Wat doe je na de storm?

03 november 2023

De storm is uitgeraasd en de schade wordt opgenomen. De top 3 van gemelde schades zijn: weggewaaide dakpannen, beschadigde schuttingen en schade door afgewaaide takken. Ook nu bestaat de kans dat je nog meer schade oploopt, door de volgende storm of omdat je dakpannen mist waardoor je risico loopt op waterschade. Wat kan je het beste doen?   

Voorkom meer stormschade

Ook na een storm kan het nog een paar dagen hard waaien, of er kan nog een storm komen. Voorkom meer schade:

  • Controleer (als dat op veilige wijze kan) of je dakgoten nu vol liggen met bladeren. Zo ja, probeer ze (op een veilige manier) te verwijderen. Zo voorkom je waterschade als het nu gaat regenen.
  • Hangt je schutting scheef of los? Maak deze dan gauw. In ons blog kun je lezen hoe je een schutting het beste kunt neerzetten (en wat er gedekt is door de verzekering bij stormschade).
  • Kijk of je dakpannen nog goed liggen. Zo voorkom je waterschade. Bovendien kunnen scheef of los liggende pannen bij een volgende storm van het dak waaien. Leg ze gauw weer goed om dit te voorkomen.
  • Staan er veel bomen in je tuin? Dan kun je de takken die na een storm los hangen gauw verwijderen. Doe dit wel op een veilige manier! Loshangende takken kunnen bij een volgende storm wegwaaien en schade veroorzaken of - erger nog- bovenop iemand waaien.
  • Laat de spullen die je binnen of vast hebt gezet nog even staan tot de wind weer gaat liggen.
  • Pas goed op als je onder bomen door wandelt, fietst of rijdt. Er zitten veel takken los die naar beneden kunnen komen.
  • Heb je een scooter? Haal dan het windscherm los als je deze parkeert. Als deze wind vangt, is de kans groot dat je scooter omvalt.

Meld de schade

Indien er geen sprake is van een noodsituatie, meld de schade dan meteen bij je adviseur, of bij a.s.r. Samen met een schadebehandelaar wordt dan gekeken wat de beste oplossing is. In veel gevallen mag je meteen voorzieningen treffen om verdere schade te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het dichtmaken van een kapot raam, of een zeil over de stukken waar dakpannen missen.

Heb je schade? Meld dit dan via je a.s.r. account, je adviseur of via het online schadeformulier.

Tim Beugeling

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }