Ga naar de hoofdinhoud

Dementie en je zorgverzekering

Dementie is een ernstige ziekte die het leven van mensen, hun families en dierbaren erg verandert. Op deze pagina vind je wat je allemaal rondom dementie zorg regelt en wat je a.s.r. zorgverzekering dementie zorg biedt.

Wat is dementie?

Dementie is een aandoening waarbij functies zoals geheugen en denkvermogen langzaam achteruitgaan. Het leidt tot problemen in het dagelijks leven. De bekendste oorzaak is Alzheimer maar er zijn ruim 50 andere ziektes die dementie kunnen veroorzaken. Symptomen zijn geheugenverlies en veranderingen in gedrag. Wil je meer weten over wat dementie is en wat de meest voorkomende symptomen zijn? Lees dan de uitleg op deze pagina van dementie.nl.

Wat regelen bij dementie?

Als jij of je naaste de diagnose dementie krijgt dan komt er veel op je af. We hebben per fase voor je uitgeschreven waar je aan moet denken als het om zorg en je zorgverzekering gaat.

De beginfase

De eerste weken nadat de dokter heeft gezegd dat je dementie hebt kunnen erg verwarrend zijn. Je kunt je gesteund voelen door met mensen te praten zoals vrienden, familie en hulpverleners. Je kunt vragen stellen en informatie verzamelen om te begrijpen wat er met je gebeurt.

  • Casemanager dementie regelen: Een casemanager is iemand die kan helpen met de zorg en hulp die je nodig hebt. Ze zorgen ervoor dat alles goed geregeld is. Op de website van dementie netwerk Nederland vind je regionale netwerken. De kosten voor een casemanager worden vergoed vanuit je basisverzekering. 
  • Deel de diagnose: Het is belangrijk om aan je familie en vrienden te vertellen dat je dementie hebt. Zo kunnen ze je helpen.
  • Bedenk of je auto blijft rijden: Denk na over of het nog veilig is om auto te rijden, omdat dementie je rijvaardigheid kan beïnvloeden. Praat hierover met de dokter.
  • Maak afspraken over de toekomst: Bedenk wat je in de toekomst wilt met bijvoorbeeld geld en zorgzaken. Wie gaat je helpen bij geldzaken? Dit helpt je om goed voorbereid te zijn. 
  • Lees over medicijnen bij dementie: Dementie kun je niet genezen maar er zijn medicijnen die de gevolgen van de ziekte kunnen beperken. Lees over die medicijnen op dementie.nl en bespreek dit met je arts. 
  • Zoek een geschikte woning: Op de website van dementie.nl vind je ook veel informatie over verschillende woonvormen. Lees de informatie en bespreek dit met je casemanager, naasten en arts.
  • Neem contact op met de gemeente: De gemeente voert de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uit. Die is bedoeld om mensen te helpen zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven wonen en deel te blijven nemen aan de samenleving. Neem contact op met de gemeente waarin je woont en meld dat je hulp of ondersteuning nodig hebt vanwege dementie.
De middenfase
  • Dagbesteding zoeken: Als je dementie hebt kan het helpen om leuke activiteiten te doen gedurende de dag. Dat kan betekenen dat je naar een dagopvang gaat waar je vrienden kunt maken en jezelf bezig kunt houden. Het helpt je om actief te blijven en nieuwe dingen te leren. Vraag hiernaar bij je casemanager.

  • Pas je huis aan: Dit kan betekenen dat je dingen verplaatst of weghaalt, zoals kleedjes waarover je kunt struikelen. Het kan ook betekenen dat je deuren en ramen vergrendelt om te voorkomen dat je per ongeluk wegloopt. Dit is om je te beschermen. Er zijn ook allerlei regelingen over het aanschaffen van hulpmiddelen rondom je woning.
  • Vraag wijkverpleging aan: Kun je niet meer voor jezelf zorgen en jouw naasten niet voor jou, dan kan een wijkverpleegkundige je hiermee mogelijk helpen. Bijvoorbeeld met lichamelijke verzorging of verpleging.
  • Regel mantelzorg: Mantelzorgers zijn mensen die voor je zorgen, zoals familie of vrienden. Maar soms hebben zij ook een pauze nodig of hebben ze veel aan een mantelzorgcursussen.
Later
  • Wet langdurige zorg (Wlz) aanvragen: Voor een verpleeghuis of woonzorgcentrum is een indicatie vanuit de Wet langdurige zorg nodig. Met deze indicatie betaalt de overheid de zorg en het verblijf. Je naaste met dementie betaalt een eigen bijdrage. Als je gemachtigd bent, kun je de Wlz-aanvraag voor je naaste indienen. Lees meer over Wlz.
  • Zoek een verpleeghuis: Je kunt een verpleeghuis voor dementiezorg vinden door te informeren bij de huisarts, casemanager, of je kunt het zelf online opzoeken bij jouw zorgkantoor. Zij helpen bij het vinden van een geschikte plek die past bij de behoeften van de persoon met dementie.
Veelgestelde vragen over dementie
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen
Dementie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }