Ga naar de hoofdinhoud

Het nieuwe pensioenstelsel vraagt van werknemers dat ze meer betrokken zijn bij hun pensioen. Business Insider en a.s.r. organiseerden op 14 november een pensioenevent. Folkert Pama, directeur Pensioenen bij a.s.r. legde met 3 andere pensioenexperts uit waarom die betrokkenheid van werknemers zo belangrijk is.

Ongeveer driekwart van de Nederlanders weet dat er de komende jaren iets verandert in hun pensioen. Toch weet maar een kleine groep wat er precies verandert. Dit is een uitkomst van een onderzoek dat Nibud dit jaar heeft gedaan. Bijna 90 procent van de ondervraagden wil graag meer uitleg over de veranderingen. ‘Zij zien vooral pensioenuitvoerders als een betrouwbare informatiebron’, zegt Nibud-onderzoeker Michael Visser. Volgens hem willen mensen vooral weten wat het nieuwe stelsel voor de hoogte van hun pensioen betekent, wat de veranderingen in het pensioenstelsel zijn en wat zij zelf kunnen doen.

Folkert Pama geeft die informatie graag. Als directeur Pensioenen bij a.s.r. is hij al jaren betrokken bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Zijn afdeling motiveert werknemers die pensioen opbouwen via a.s.r. om zich in hun pensioen te verdiepen en zelf stappen te zetten.

Waarom het pensioenstelsel wordt hervormd

Folkert: ‘Een van de belangrijkste redenen voor het nieuwe stelsel is dat de meeste pensioenregelingen zorgen voor een ongelijke verdeling tussen wie betaalt en wie voordeel heeft. Nu betalen jongeren vaak mee aan de pensioenen van ouderen. Dat is niet meer van deze tijd en op de lange termijn ook niet houdbaar. Daarnaast speelt de rekenrente een grote rol in het huidige stelsel. Er kwam vaak pas ruimte voor verhoging van pensioen als de marktrente boven een bepaald niveau kwam. De marktrente is lang laag geweest. Hierdoor stegen pensioenen jarenlang niet mee met de inflatie. En ook dat is niet houdbaar.’

De belangrijkste veranderingen in het pensioenstelsel

‘In het nieuwe stelsel betalen werknemers alleen nog voor hun eigen pensioen. Dat betekent dat de hoogte van hun pensioen alleen afhangt van de pensioeninleg en de beleggingsresultaten. Hierdoor is er meer transparantie. Daarnaast kunnen werknemers bij veel regelingen zelf kiezen volgens welk risicoprofiel de pensioenuitvoerder het pensioengeld belegt. En ze kiezen zelf voor een vaste of variabele uitkering. Bij a.s.r. zijn we al langer gewend om die keuzes aan onze klanten te bieden.’

De gevolgen voor de hoogte van het pensioen

‘Het nieuwe pensioenstelstel maakt het nominale pensioen minder voorspelbaar. Dit is het bedrag dat werknemers elke maand krijgen nadat ze met pensioen gaan. Toch verwachten we dat hun pensioen straks meer waardevast is dan nu. Bij de huidige regelingen ligt de nadruk op een vast maandelijks bedrag. Het nieuwe stelsel is meer ingericht op koopkracht, dus op wat werknemers met hun pensioen kunnen doen. En dat is waar het uiteindelijk om draait.’

Moedig werknemers aan zich in hun pensioen te verdiepen

Folkerts boodschap aan werkgevers: ‘Laat je werknemers zich verdiepen in hun pensioen, bijvoorbeeld via mijnpensioenoverzicht.nl. Daar zien ze een overzicht van al hun opgebouwde pensioenen. In het nieuwe stelsel moeten werknemers vaker zelf keuzes maken. En ze maken betere keuzes als ze weten wat de gevolgen daarvan zijn. Een voorbeeld: een risicomijdend beleggingsprofiel lijkt veiliger dan een beleggingsprofiel met meer risico. Maar wat betekent veiligheid voor de werknemer? Is dat een gegarandeerde pensioenuitkering óf een pensioen dat zijn waarde houdt? Ik denk dat het laatste belangrijker is.’

‘Het gaat bij pensioen niet alleen om later, maar ook echt om nu. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het pensioengeld van een werknemer bij overlijden? Ontvangt de partner dan een nabestaandenpensioen? En bij arbeidsongeschiktheid: bouwt de werknemer dan nog steeds geheel of gedeeltelijk pensioen op? Als het goed is, vinden je werknemers duidelijke antwoorden als ze inloggen bij de pensioenuitvoerder. Daarom is het belangrijk dat ze in actie komen en op onderzoek uitgaan. Komen ze hier niet uit? Laat ze dan contact opnemen met onze klantenservice. We geven graag uitleg over de pensioenregeling.’

Hoe a.s.r. helpt met pensioenkeuzes

‘Bij a.s.r. maken we onze pensioencommunicatie zo duidelijk mogelijk. In ons pensioenportaal vinden werknemers eenvoudige uitleg en tools om hun pensioen te berekenen. Ze zien hier ook voorbeelden met een vaste of een variabele pensioenuitkering. Een vaste uitkering blijft gelijk, maar stijgt niet mee met de inflatie. Een variabele uitkering begint hoger, maar hoe die zich ontwikkelt is onzekerder. Doordat we dit soort keuzes vertalen naar pensioenbedragen, geven we werknemers meer inzicht.’

Werknemers zijn meer met pensioen bezig door veranderingen

‘Wij merken dat werknemers geïnteresseerder zijn in hun pensioen door alle berichten over de pensioentransitie. We moedigen dit als pensioenuitvoerder aan door informatie toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld door informatie te geven in ons pensioenportaal en via onze blogs over pensioen. En dat werkt: meer dan driekwart van de deelnemers logt nu minstens één keer per jaar in. Dat is vaker dan vorige jaren en dit laat zien dat pensioen steeds meer leeft.

Pensioen regelen voor je werknemers?

Door een pensioen aan te bieden, zorg je nu goed voor je werknemers en dat geeft rust. En later zorgt het ervoor dat je huidige werknemers behoudt én nieuw talent aantrekt. Zo draag je ook altijd bij aan een financieel fit Nederland. Wil jij ook een pensioen regelen voor je werknemers? Dat is makkelijker dan je denkt. Bekijk onze pensioenoplossingen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }