Marco Dalmeijer is Head of Employer Branding bij Team Eiffel en heeft als employer brand specialist in het verleden veel bedrijven geholpen met het bouwen. Een specialiteit die met de huidige krapte op de arbeidsmarkt bepaald geen overbodige luxe is. 'De statistieken gaven natuurlijk al langer aan dat dit eraan zat te komen. En je kunt dit als werkgever zien als een bedreiging. Ik zie het vooral als een kans. Een nieuwe baan is voor werknemers een lifechanging moment. Voor werkgevers is dit dé kans om een positief verschil te maken.'
Het zijn moeilijke tijden op de arbeidsmarkt. Waar lopen werkgevers tegenaan en hoe gaan zij hiermee om? Bekijk het interview of lees de verhalen van andere ondernemers:
De krapte op de arbeidsmarkt komt natuurlijk vooral door vergrijzing, dat is allesbehalve een verrassing. Maar met name door corona zijn mensen ook heel anders naar werk gaan kijken. En juist deze combinatie heeft de arbeidsmarkt volgens Marco volledig op z’n kop gezet. 'Werkgevers kunnen het zich niet meer veroorloven om zich bekrompen op te stellen; juist bedrijven die werknemers in een veel breder opzicht tegemoetkomen, hebben de toekomst. Dat kan bijvoorbeeld door maatschappelijke betrokkenheid te tonen of door verder over de grens te kijken als het om personeel aannemen gaat. Een taalbarrière hoeft voor veel functies geen echte barrière meer te zijn.'
Iedereen heeft wel iets dat hem of haar echt uniek maakt. Voor werkgevers is dit feitelijk niet anders. Als specialist ging Marco samen met bedrijven op zoek naar precies deze unieke eigenschappen, waarmee ze zich positief kunnen onderscheiden. Nu zet hij dit specialisme in bij Team Eiffel. 'Mensen zijn steeds meer op zoek naar bedrijven die echt ergens voor staan. Dus voor bedrijven is het belangrijk om zulke onderscheidende factoren naar potentiële werknemers toe uit te dragen. En dat gaat veel verder dan alleen maar wat dingen roepen, je moet het vervolgens natuurlijk wel waarmaken. Want mensen binnenhalen is één ding, maar mensen binnenhouden is nog veel belangrijker.'
Marco vindt het vreemd dat veel bedrijven wél alles uit de kast halen om hun marketingdoelgroepen voor zich te winnen, maar niet om nieuwe werknemers binnen te halen. 'Dan heeft een merk bijvoorbeeld een hele vernieuwende commercial voor consumenten en is de personeelswerving nog heel traditioneel. Al gaat dit gelukkig wel steeds meer de goede kant op, merken als Heineken en Miele zijn wat dat betreft al goed bezig. Juist ook op onverwachte plekken als stadions en festivals, ik geloof heel erg in dit soort combinaties van offline en online. Dus opvallend ‘fysiek’ aanwezig zijn én online uitdragen waar je voor staat. Met een goede ‘werken bij’-site, maar bijvoorbeeld ook met video’s en podcasts. Zo laat je zien wat je in huis hebt en geef je mensen ook echt de kans om je beter te leren kennen.'
Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.