Ga naar de hoofdinhoud

Employer brand specialist Marco: 'Werknemers zijn meer dan ooit op zoek naar een wow-effect.'

Met The Employer Brand Boutique helpt Marco Dalmeijer bedrijven om sterke werkgeversmerken te bouwen. Een specialiteit die met de huidige krapte op de arbeidsmarkt bepaald geen overbodige luxe is. 'De statistieken gaven natuurlijk al langer aan dat dit eraan zat te komen. En je kunt dit als werkgever zien als een bedreiging. Ik zie het vooral als een kans. Een nieuwe baan is voor werknemers een lifechanging moment. Voor werkgevers is dit dé kans om een positief verschil te maken.'

Het zijn moeilijke tijden op de arbeidsmarkt. Waar lopen werkgevers tegenaan en hoe gaan zij hiermee om? Bekijk het interview of lees de verhalen van andere ondernemers:

De arbeidsmarkt op z’n kop

De krapte op de arbeidsmarkt komt natuurlijk vooral door vergrijzing, dat is allesbehalve een verrassing. Maar met name door corona zijn mensen ook heel anders naar werk gaan kijken. En juist deze combinatie heeft de arbeidsmarkt volgens Marco volledig op z’n kop gezet. 'Werkgevers kunnen het zich niet meer veroorloven om zich bekrompen op te stellen; juist bedrijven die werknemers in een veel breder opzicht tegemoet komen, hebben de toekomst. Dat kan bijvoorbeeld door maatschappelijke betrokkenheid te tonen of door verder over de grens te kijken als het om personeel aannemen gaat. Een taalbarrière hoeft anno 2023 voor veel functies geen echte barrière meer te zijn.'

Duidelijk maken waar je voor staat en dat ook wáármaken

Iedereen heeft wel iets dat hem of haar echt uniek maakt. Voor werkgevers is dit feitelijk niet anders. Vanuit zijn specialisatie gaat Marco samen met deze bedrijven op zoek naar precies deze unieke eigenschappen, waarmee ze zich positief kunnen onderscheiden. 'Mensen zijn steeds meer op zoek naar bedrijven die echt ergens voor staan. Dus voor bedrijven is het belangrijk om zulke onderscheidende factoren naar potentiële werknemers toe uit te dragen. En dat gaat veel verder dan alleen maar wat dingen roepen, je moet het vervolgens natuurlijk wel waarmaken. Want mensen binnenhalen is één ding, maar mensen binnenhouden is nog veel belangrijker.'

Download het whitepaper over personeel aannemen

Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.

Niet alleen ‘uitpakken’ voor marketingdoelgroepen

Marco vindt het vreemd dat veel bedrijven wél alles uit de kast halen om hun marketingdoelgroepen voor zich te winnen, maar niet om nieuwe werknemers binnen te halen. 'Dan heeft een merk bijvoorbeeld een hele vernieuwende commercial voor consumenten en is de personeelswerving nog heel traditioneel. Al gaat dit gelukkig wel steeds meer de goede kant op, merken als Heineken en Miele zijn wat dat betreft al goed bezig. Juist ook op onverwachte plekken als stadions en festivals, ik geloof heel erg in dit soort combinaties van offline en online. Dus opvallend ‘fysiek’ aanwezig zijn én online uitdragen waar je voor staat. Met een goede ‘werken bij’-site, maar bijvoorbeeld ook met video’s en podcasts. Zo laat je zien wat je in huis hebt en geef je mensen ook echt de kans om je beter te leren kennen.'

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }