Fleur Mulders richtte in 2013 de Atleetfabriek op. Ze ontwikkelen vitaliteitsprogramma’s op maat voor bedrijven door heel Nederland. Vitaliteit is dus de basis bij alles wat ze doen en aanpakken. Maar wat is vitaliteit volgens Fleur Mulders? En hoe kan een bedrijf werknemers hierin ondersteunen? Je hoort het in deze podcast van de serie Focus op Vitaliteit.
Een uitgangspunt van de podcastserie Focus op Vitaliteit is het Model van Vitaliteit. Een praktisch model waarmee je alle aspecten van vitaliteit op een leuke en eenvoudige manier faciliteert. Het model bevat 5 belangrijke pijlers: fysieke gezondheid, mentale gezondheid, gezonde voeding, sociale motivatie en werkomgeving. Met de praktische tips en adviezen maak je vitaliteit tastbaar en leuk!
Fleur Mulders: “Vitaliteit betekent levenskracht. Dat je energie hebt om dingen te doen die jij belangrijk vindt. Op je werk natuurlijk, maar ook om thuis met de kinderen te spelen, koken of om met de hond te wandelen.”
Volgens Mulders is er veel verwarring over wat het betekent om vitaal bezig te zijn. “Veel mensen denken dat je pas vitaal bezig bent als je elke dag bootcamps doet en groene sapjes drinkt. Dat is helemaal niet nodig.” Bewuster omgaan met je energieniveau is veel belangrijker. “Een misvatting over vitaliteit, is dat je van alles extra moet. Het gaat niet over tijd managen, maar over energie. Als je bijvoorbeeld weet dat je een ochtendmens bent, dan is het handig om een nieuwe gewoonte in de ochtend toe te voegen.”
Veel mensen denken dat je pas vitaal bezig bent als je elke dag groene sapjes drinkt. Dat is helemaal niet nodig.
Mulders: “Neem vitaliteit op in de bedrijfscultuur en maak het zichtbaar. Kijk ook naar de behoefte van werknemers op dit gebied. Willen werknemers wat later beginnen om naar een yogales te gaan? Maak dit dan mogelijk binnen je bedrijf.”
Maar waar begin je als werkgever? Volgens Mulders is het belangrijk om eerst inzichtelijk te maken wat je al doet aan vitaliteit binnen het bedrijf en te ontdekken waar werknemers zelf behoefte aan hebben. “Misschien wordt er al aandacht besteedt aan vitaliteit, maar is dit nog onvoldoende zichtbaar. Begin dus door te kijken naar wat je al doet. Waar is nog behoefte aan bij werknemers? Stel een plan samen en bouw dit stap voor stap op. We denken bij vitaliteit snel aan sport, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt bijvoorbeeld ook al denken aan een gezondere bedrijfslunch.”
“Het begint bij het management. Voorbeeldgedrag is de beste methode om een sneeuwbaleffect te creëren. Zeg niet alleen dat je het belangrijk vindt, maar doe er ook aan mee. Dat effect zie je namelijk terug binnen bedrijven. Als er betrokkenheid is vanuit het managementteam creëert dit draagvlak onder medewerkers om met z’n allen mee te doen.”
Voorbeeldgedrag is de beste methode om een sneeuwbaleffect te creëren.
Mulders vertelt dat vitaliteit levensenergie betekent. Waar krijgen werknemers energie van? Door dit te stimuleren ontwikkel je vitalere en productievere werknemers.
Hiervoor moet het management het goede voorbeeld geven. “Zeg niet alleen dat je het belangrijk vindt, maar doe er ook aan mee. Dat effect zie je namelijk terug binnen bedrijven.”
Andere afleveringen van Focus op Vitaliteit over vitaal leiderschap:
Je kunt wel zeggen dat werknemers meer moeten bewegen, maar hoe krijg je ze zover om het ook écht te doen? Met de app van a.s.r. Vitality komen werknemers daadwerkelijk in beweging! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen je werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt. Meer weten?