We maken het je graag zo gemakkelijk mogelijk om het pensioen van je werknemers te beheren. Toch kan het zijn dat je nog wat zaken tegenkomt waar je niet direct uitkomt. Daar helpen we je graag bij. Hieronder vind je alvast de belangrijkste informatie. Heb je nog vragen? Dan mag je ons natuurlijk altijd mailen of bellen.
Log in op het DoenpensioenPortaal van a.s.r. en geef je wijzigingen en informatie direct online aan ons door. Geen papieren rompslomp meer. Nieuwsgierig hoe dit werkt? Bekijk dan de handleiding hieronder.
Je kunt er als werkgever voor kiezen dat je eigen pensioenadviseur je werknemers informeert over de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de keuzes die ze hebben en het verwachte pensioen dat ze opbouwen. Heb je hier interesse in? Bel of mail ons op (030) 278 95 80 of onsdoenpensioen@asr.nl
Zelf informeren
Heb je voor Doenpensioen van a.s.r. gekozen zonder hulp van een pensioenadviseur? Dan is het belangrijk dat je er zelf voor zorgt dat je werknemers goed over hun pensioen worden geïnformeerd. Als werkgever ben je vaak als eerste op de hoogte van belangrijke veranderingen in het leven van je werknemers. Denk hierbij aan een huis kopen, samenwonen, trouwen of een kind krijgen. Het is daarom van belang dat je ze actief informeert over de gevolgen van deze gebeurtenissen op het pensioen.
Extra hulpmiddel
Je kan ook de brochure ‘Welkom bij Doenpensioen van a.s.r.’ met je werknemers delen. Dit zal ze helpen pensioen en de pensioenregeling beter te begrijpen.
Als pensioenuitvoerder geven we werkgevers geen advies over onze eigen pensioenproducten. Wij geloven namelijk in de kracht van onafhankelijke adviseurs. Dan weet je tenminste zeker dat een pensioenproduct ook echt bij jou past en weten wij precies wat we moeten doen om jou het beste te kunnen helpen. Daarom kiezen wij voor de onafhankelijke adviseur.
Maar als je eenmaal voor Doenpensioen hebt gekozen, zoals nu het geval is, dan helpen we je uiteraard graag om je werknemers inzicht te geven in de keuzes die wij ze bieden. Neem contact met ons op om dit te bespreken.
Via het Doenpensioenportaal geef je online een nieuw contactpersoon aan ons door.
De nieuwe contactpersoon krijgt alle rechten in het DoenpensioenPortaal. Is het niet de bedoeling dat de contactpersoon álle rechten krijgt? Dan kan je dit zelf online beperken. Als de contactpersoon geen wijzigingen (zoals bijvoorbeeld salariswijzigingen) mag doorgeven, kunnen wij een account aanmaken met alleen ‘recht op inzage’. We kunnen de rechten ook beperken tot alleen inzage in de factuur. Deze contactpersoon heeft dan geen toegang tot persoons- en salarisgegevens.
Geef wijzigingen in de salarisgegevens tijdig aan ons door. Wijzigingen geef je het snelste online aan ons door. Log daarvoor in op het Doenpensioenportaal. Nog makkelijker: geef salariswijzigingen direct door met een softwarepakket voor salariskoppeling, zoals STP Connect. Klik hier voor meer informatie over salariskoppelingen.
Andere wijzigingen, zoals onbetaald verlof en wijzigingen die gaan over gebeurtenissen ver in het verleden, ontvangen wij graag per e-mail op onsdoenpensioen@asr.nl.
De incasso van premies vindt plaats aan het einde van de maand. Ongeveer een week vóór de incasso informeren we de contactpersoon per e-mail dat de factuur klaar staat. Wijzigingen doorgeven kan tot 3 dagen voordat wij de factuur versturen. Dan gaan de wijzigingen nog mee met de factuur. Geef je wijzigingen door via het Doenpensioenportaal? Dan worden bijna alle wijzigingen direct verwerkt. Het is handig om te weten dat wij altijd één maand vooruit incasseren.
Als een incasso niet is gelukt, ontvang je van ons een bericht met instructies om het factuurbedrag zelf over te maken. Mail of bel ons gerust om je hierbij te helpen. Wij voeren de (automatische) incasso altijd maar één keer uit.
Aan het begin van ieder jaar sturen we je ter herinnering een e-mail om via het Doenpensioenportaal je werknemersgegevens te controleren en waar nodig aan te passen. Je kunt tussentijdse wijzigingen op elk moment aan ons doorgeven.
Je kunt de premies per werknemer terugvinden op de factuurspecificatie in het Doenpensioenportaal. Dit staat bij ‘details per werknemer’.
De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van wat je daarover afgesproken hebt met de medewerkers. Dit staat in het pensioenreglement. Kan je het niet vinden? Neem dan contact met ons op per e-mail of telefoon. Je kunt dit eventueel ook voorleggen aan een eigen (onafhankelijke) pensioenadviseur.
Wij hebben voor onze administratie geen partnergegevens nodig. Het is wel belangrijk dat de juiste burgerlijke staat bij ons bekend is. Wijzigt de burgerlijke staat van een werknemer? Stuur ons dan een e-mail met het verzoek om dit te wijzigen. Werknemers kunnen hun burgerlijke staat ook gemakkelijk zelf wijzigen via MijnDoenpensioen.
Werknemers met een 0-uren contract bouwen ook pensioen op en moet je dus ook bij ons aanmelden. Deze werknemer meld je aan via het Doenpensioenportaal met het fulltime jaarsalaris op basis van een volledige werkweek (een fulltime dienstverband) inclusief het vakantiegeld. Daarnaast vul je het geschatte parttime percentage in. Vervolgens kan je achteraf (per maand of per kwartaal) het daadwerkelijke parttimepercentage doorgegeven. De premies worden op de eerst volgende factuur door ons gecorrigeerd. Weet je niet zeker of je het bruto fulltime jaarsalaris goed berekent? Neem dan contact met ons op om het te controleren. We helpen je graag.
Bij onbetaald verlof vermindert de inleg voor het ouderdomspensioen van de werknemer met het aantal uren dat hij of zij verlof opneemt. De hoogte van het nabestaandenpensioen (bij het overlijden vóór de pensioendatum) vermindert echter niet tijdens het onbetaalde verlof. Wijzig daarom niet het parttime-percentage via het Doenpensioenportaal, maar geef de onbetaald verlofperiode aan ons door per e-mail: onsdoenpensioen@asr.nl. Je kunt er ook voor kiezen om het pensioen van je werknemer volledig door te betalen tijdens de verlofperiode. Dan hoef je niets aan ons door te geven. Lees hier verder: Onbetaald verlof en pensioen.
Je werknemer kan (meestal) de waarde van het pensioen van een vorige werkgever meenemen naar de nieuwe pensioenpot bij a.s.r. Dat regelen wij van A tot Z. De kosten daarvan zijn éénmalig € 150 per waardeoverdracht. Deze kosten betaal je als werkgever. Wil je een collectieve waardeoverdracht doen, van je vorige pensioenuitvoerder naar ons? Dan regelen wij dat ook van A tot Z. Hier betaal je geen aparte kosten voor. Zodra de waarde bij het pensioenkapitaal van de werknemer wordt bijgeschreven, gelden uiteraard wel de normale kosten van het beleggen die de werknemer betaalt.