Ga naar de hoofdinhoud

Zo herken je de symptomen van een bore-out

Een bore-out. Veel mensen noemen het ook wel het tegenovergestelde van een burn-out maar dan met dezelfde uitkomst, namelijk een arbeidsongeschikte medewerker. Bij een bore-out is het werk niet uitdagend genoeg en verveelt je medewerker zich. Zo erg zelfs dat je medewerker er ziek van kan worden en langdurig kan uitvallen. Onderschat een bore-out dan ook niet. Wat het precies is en hoe je het herkent én voorkomt als werkgever? Dat lees je hieronder.

Ben je een particulier? Bekijk dan onze themapagina Burn-out: klachten, oorzaak en herstel.

Wat is een bore-out?

Bij een bore-out hebben medewerkers weinig uitdaging in de dagelijkse werkzaamheden, dat zij ziek worden van verveling. Letterlijk ‘bored out’ dus. Het werk voelt zinloos en zowel de gezondheid als het zelfvertrouwen neemt een duikvlucht. Genoeg reden om alert te zijn op een bore-out bij werknemers! 

Wat is het verschil tussen een burn-out en een bore-out?

Zowel een bore-out als een burn-out worden veroorzaakt door stress. Het verschil zit in de oorzaak van stress. Bij een bore-out is dat de onderbelasting en verveling op het werk, terwijl dit bij een burn-out de overprikkeldheid en overbelasting is.

Wat zijn de symptomen van een bore-out?

De symptomen van een bore-out zijn vergelijkbaar met de symptomen van een burn-out. 

Symptomen van een bore-out zijn dat je medewerker: 
  • er moe en verveeld uitziet en geen actieve werkhouding heeft; 
  • vaak geïrriteerd en prikkelbaar is naar collega’s en een negatieve sfeer met zich mee brengt; 
  • negatief praat over het werk naar collega’s, terwijl jij er nog nooit iets over hebt gehoord; 
  • minder interesse heeft voor de omgeving en weinig contact zoekt met collega’s; 
  • ongeïnteresseerd lijkt als je vraagt naar het werk waar hij/zij mee bezig is. Je krijgt het idee dat je werknemer geen werkplezier ervaart. 
Zo herken je een bore-out bij medewerker

Als je niets te doen hebt of als je werk niet uitdagend genoeg is, vertoon je uitstelgedrag en doe je alsof je druk bent terwijl je je eigenlijk verveelt. Lastig is dat werknemers dit vaak proberen te verbergen. Dit maakt het extra moeilijk om als werkgever een bore-out te herkennen.

Herken je bovenstaande symptomen van een bore-out bij je medewerker? Ga dan het gesprek aan om erachter te komen wat er echt aan de hand is. Gebruik onderstaande vragen om te identificeren of dit wel klachten van een bore-out zijn. Houd wel rekening met de manier waarop je onderstaande vragen stelt. Het moet niet overkomen als een verwijt. Zorg dat je met een open houding het gesprek ingaat. Jouw doel is erachter komen of je werknemer nog genoeg energie en plezier haalt uit de werkzaamheden.  

Voorbeelden van vragen:
  • Hoe ervaar je de werklast in een week? 
  • Hoe voel je je na een werkdag? 
  • Hoe kijk jij aan tegen de hoeveelheid verantwoordelijkheid die je hebt? 
  • Haal je genoeg uitdaging uit je werk?  
  • Hoe ervaar je de werklast tijdens je werkweek? 
  • Heb je het gevoel dat de tijd snel of traag gaat op werk? 
  • Stel je wel eens taken uit omdat je er geen zin in hebt of het saai vindt?  
  • Heb je het gevoel dat je alles uit je week haalt? 
  • Hoe voel je je na een werkdag?
Goed om te weten
Als werkgever mag je nooit vragen naar de reden waarom een werknemer uitvalt! Dus ook wanneer een werknemer kenmerken vertoont van een bore-out, mag je hier nooit specifiek naar vragen. Wel kan je er dus achter komen door werkgerelateerde vragen te stellen.
Hoe voorkom je bore-outs?

Voorkomen is altijd beter dan genezen! Als werkgever is het daarom goed om continu te communiceren met je werknemers. In grotere bedrijven kan een coachingssysteem werken: dit is wanneer elk team een coach heeft waar ze hun gevoelens over werk mee kunnen bespreken en het hebben over hun voortgang. Zo zijn er meerdere ontwikkelingsmogelijkheden voor je werknemers. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Dit helpt je medewerkers om na te denken over hun sterke punten en verbeterpunten en naar welk doel ze willen toewerken. Dit is ook een fijne tool voor een coach of voor jou als werkgever. Veel bedrijven werken hiermee. Voor werknemers kan dit voelen als een lagere drempel om zich uit te laten over werk. 

Heb dus aandacht voor je werknemers én zorg dat ze hier voldoende van hebben:
  • uitdaging op de werkvloer; 
  • autonomie: genoeg ruimte voor ontwikkeling; 
  • duidelijke deadlines en taken; 
  • sociale steun in de vorm van leuke collega’s; 
  • een fijne werksfeer; 
  • erkenning en waardering; 
  • zinvol werk. 
Lees meer over burn-out bij je medewerkers

Wil je meer lezen over burn-outs? Bekijk dan onze pagina over burn-out voor werkgevers. Of lees meer over één van de onderstaande onderwerpen:

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }