Ga naar de hoofdinhoud

Wil jij regie op je verzuim? Dan is het handig om te weten welke soorten verzuim er zijn. Zo kan verzuim worden ingedeeld in kleuren zoals wit, zwart, grijs en roze verzuim. Maar spreken we ook van kort, middellang, lang en frequent verzuim. Wat is het verschil? En welke soorten verzuim zijn er nog meer? Dat lees je op deze pagina. 
Kort, middellang, langdurig en frequent verzuim: wat is het verschil? 
Kort verzuim

We spreken van kort verzuim als een medewerker zeven of minder dagen ziek is. Kort verzuim is de oorzaak van ongeveer een vijfde van de totale verzuimkosten (ArboNed). Het is dan ook belangrijk om een preventief verzuimbeleid te hanteren. Lees meer over kort verzuim en onze tips om kort verzuim terug te dringen. Let op: kort verzuim is iets anders dan als de medewerker kort ziek is (minder dan vier weken) volgens UWV.  

Middellang verzuim

Middellang verzuim duurt langer dan een week, maar korter dan zes weken. Voorbeelden hiervan zijn rugklachten, RSI-klachten (spier- en gewrichtsklachten) zoals een muisarm of andere klachten aan het bewegingsapparaat. Het is belangrijk om goed werkgeverschap te tonen door contact op te nemen met de zieke medewerker. Dat kan bijvoorbeeld door te bellen of een kaartje te sturen. 

Langdurig verzuim

Is de medewerker langer dan zes weken ziek? Dan is er sprake van langdurig ziekteverzuim. Dit betekent dat de werkgever niet alleen het loon van de zieke medewerker moet doorbetalen, twee jaar lang minstens 70% van zijn loon, maar ook een tijdelijke vervanger moet aannemen. In de cao kan hiervan worden afgeweken, waardoor de werkgever het eerste jaar 100% van het loon moet doorbetalen. Om deze reden kiezen de meeste werkgevers voor een ziekteverzuimverzekering. Let op: langdurig verzuim is iets anders dan als een medewerker langdurig ziek is (meer dan vier weken) volgens UWV.  

Frequent verzuim

Is een werknemer regelmatig ziek? Dan is er sprake van frequent ziekteverzuim en is het belangrijk om alert te zijn. Een hoge meldingsfrequentie kan namelijk een indicatie zijn van een structureel probleem en resulteert vaak in langdurig ziekteverzuim. Als werkgever is het dan ook belangrijk om tijdig in te grijpen. Lees hier hoe je een goed verzuimgesprek voert.

Meldt een medewerker zich binnen vier weken (28 dagen) na zijn betermelding opnieuw ziek, dan spreek je van samengesteld verzuim (ook wel doorlopend verzuim en ketenverzuim). In dit geval hoef je niet opnieuw te beginnen met tellen, maar mag het verzuim worden opgeteld. Dit heeft invloed op de berekening van de loondoorbetaling van maximaal 104 weken.  

Welke kleur heeft het verzuim?
In vergelijking met kort, middellang en langdurig verzuim, hebben de kleuren verzuim niets te maken met de verzuimduur. De verschillende kleuren verzuim richten zich juist op de reden van verzuim. Er zijn in totaal vier kleuren, namelijk wit, grijs, zwart en roze verzuim.

Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen de kleuren verzuim:

Wit verzuim Grijs verzuim Zwart verzuim Roze verzuim
Is de medewerker echt ziek?  waar
gedeeltelijk niet waar
waar
Meldt de medewerker zich ziek?  waar
waar
waar
niet waar
Wit verzuim

Er is sprake van wit verzuim als een medewerker ziek is en daardoor niet kan werken. Een arbeidsongeschikte medewerker krijgt natuurlijk ziekteverlof.  

Voorbeelden van wit verzuim:
  • Een operatie, griep met koorts, een ernstig letsel of een hartinfarct;
  • Overspannenheid, een burn-out, een depressie, of een angststoornis. Deze psychische klachten vallen onder psychisch verzuim en zijn een belangrijke veroorzaker van langdurig verzuim.  

Grijs verzuim

Bij grijs verzuim is er sprake van (milde) ziekte, maar kan de medewerker nog wel (bepaalde) werkzaamheden uitvoeren. De medewerker kiest er bij grijs verzuim zelf voor om zich wel of niet ziek te melden. De leidinggevende moet vervolgens inschatten of de medewerker echt ziek is of nog (deels) kan werken. 

Voorbeelden van grijs verzuim:  

  • een lichte verkoudheid;
  • hoofdpijn.  

Zwart verzuim

Bij zwart verzuim meldt een medewerker zich ziek, terwijl er geen sprake is van ziekte of arbeidsongeschiktheid. Er is dus geen geldige reden voor het ziekteverlof, dit maakt zwart verzuim een vorm van fraude.  

Voorbeelden van zwart verzuim: 

  • medewerkers die verlof hebben aangevraagd maar dit niet hebben gekregen en alsnog op vakantie gaan;
  • medewerkers die zich ziek melden en een dagje eropuit gaan.  

Roze verzuim

Roze verzuim wordt ook wel presenteïsme of ‘onzichtbaar’ verzuim genoemd. Deze medewerkers voelen zich niet topfit maar werken door. Daarom noemen we het arbeidsverzuim. Doordat deze werknemers zich niet ziek melden, is roze verzuim ook niet zichtbaar in de verzuimcijfers. Daarentegen zie je roze verzuim wel terug in de productiviteitscijfers. Op termijn kan het leiden tot functioneringsproblemen, ziekteverzuim of zelfs een burn-out.

Maar hoeveel doorzettingsvermogen deze medewerkers ook hebben, uiteindelijk hebben ze vooral zichzelf én de werkgever ermee. Ze zijn namelijk wel aan het werk maar ze presteren niet meer optimaal. Dit maakt dat roze verzuim net zoveel impact heeft op de productiviteit als andere vormen van verzuim. Alleen wordt er bij roze verzuim niet verzuimd door ziekte, maar op het gebied van arbeid.  

Voorbeelden van roze verzuim: 

  • koorts;
  • een depressie;
  • een flinke blessure;
  • (voorstadium van) een burn-out. 

En in al deze gevallen tóch doorwerken.  

Meer over verzuim in je bedrijf

Door verzuimmanagement krijg je inzicht in je ziekteverzuim en kun je tijdig ingrijpen en verzuim voorkomen. Meer weten over verzuim in je bedrijf? Lees alles over verzuim of bekijk onderstaande pagina's.

Zo kan a.s.r. je helpen
Wil je meer weten over verzuim in je bedrijf of wil je hulp bij het terugdringen van verzuim? Vul dan het contactformulier in en wij nemen contact met je op. Eerst verder lezen? Download dan onze whitepaper 'Je bedrijf en ziekteverzuim'. Hierin lees je naast preventie ook over de praktische zaken die bij verzuim komen kijken.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }