Ga naar de hoofdinhoud

Zorgplicht: dit betekent het

Als zorgverzekeraar heeft a.s.r. een zorgplicht. Dat houdt in dat wij ervoor zorgen dat jij op tijd de zorg en vergoedingen krijgt waar je recht op hebt. Hoe we dat doen? Dat leggen we je graag uit.

Zorgplicht

Als zorgverzekeraar zijn we wettelijk verplicht om jou zorg binnen een redelijke tijd of afstand te bieden, of een vergoeding voor zorg te geven als je daar recht op hebt. Dat heet zorgplicht.

Voor sommige zorg gelden vaste afspraken. Zo moet spoedzorg binnen 45 minuten bereikbaar zijn. Bekijk voor meer informatie de website van de NZa

Omzetplafond
Wat is een omzetplafond en hoe werkt het?

De kosten voor zorg nemen de laatste jaren enorm toe. Doen we niks? Dan zal in 2040 iedereen meer dan het dubbele voor zorg betalen dan dat nu. Dat is een onwenselijke situatie. Samen met de overheid en zorgaanbieders hebben zorgverzekeraars de taak om de kosten van zorg te beheersen. Op deze manier kunnen we de zorgpremie betaalbaar houden. Hoe we dit doen? Met sommige gecontracteerde zorgaanbieders spreken we af hoeveel geld ze per kalenderjaar krijgen om zorg te verlenen. Dit heet een omzetplafond.

Door het vaststellen van zo'n omzetplafond maken we onder andere afspraken over:

  • Het aantal behandelingen
  • De prijs per behandeling
  • De totale kosten van zorg per jaar

Het is aan de zorgaanbieder om dit budget over het jaar te verdelen. We blijven het hele jaar in gesprek met zorgaanbieders over ontwikkelingen in de zorg. Daarnaast houden we in de gaten hoeveel kosten ze bij ons in rekening brengen. 

Wat betekent het omzetplafond voor jou?

Met de meeste zorgaanbieders spreken we een doorleverplicht af. Door deze doorleverplicht word je altijd geholpen. Ook als de zorgaanbieder daarvoor geen vergoeding ontvangt, of vergoed wordt tegen een lager tarief.

Het kan zijn dat je naar een zorgaanbieder gaat waar wij geen doorleverplicht mee hebben afgesproken. Als wij geen doorleverplicht afspreken met een zorgaanbieder, en als die zorgaanbieder het afgesproken omzetplafond bereikt, dan ga je voor de zorg naar een andere zorgaanbieder. Altijd binnen een redelijke tijd en afstand. Dat regelen ervan doen we met wachtlijstbemiddeling

In onze Zorgzoeker staat aangegeven bij welke zorgaanbieder er geen doorleverplicht van toepassing is. Kan je zorgaanbieder je niet behandelen? Neem dan contact met ons op.

Voor welke zorg kan er een omzetplafond zijn?

Het vaststellen van omzetplafonds gebeurt bij:

  • Ziekenhuizen
  • Zelfstandige behandelcentra (ZBC)
  • GGZ-instellingen

Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }