Als zorgverzekeraar heeft a.s.r. een zorgplicht. Dat houdt in dat wij ervoor zorgen dat jij op tijd de zorg en vergoedingen krijgt waar je recht op hebt. Hoe we dat doen? Dat leggen we je graag uit.
Als zorgverzekeraar zijn we wettelijk verplicht om jou zorg binnen een redelijke tijd of afstand te bieden, of een vergoeding voor zorg te geven als je daar recht op hebt. Dat heet zorgplicht.
Voor sommige zorg gelden vaste afspraken. Zo moet spoedzorg binnen 45 minuten bereikbaar zijn. Bekijk voor meer informatie de website van de NZa
Door het vaststellen van zo'n omzetplafond maken we onder andere afspraken over:
- Het aantal behandelingen
- De prijs per behandeling
- De totale kosten van zorg per jaar
Het vaststellen van omzetplafonds gebeurt bij:
- Ziekenhuizen
- Zelfstandige behandelcentra (ZBC)
- GGZ-instellingen
Met de meeste zorgaanbieders spreken we een doorleverplicht af. Door deze doorleverplicht word je altijd geholpen. Ook als de zorgaanbieder daarvoor geen vergoeding ontvangt, of vergoed wordt tegen een lager tarief.
Het kan zijn dat je naar een zorgaanbieder gaat waar wij geen doorleverplicht mee hebben afgesproken. Als wij geen doorleverplicht afspreken met een zorgaanbieder, en als die zorgaanbieder het afgesproken omzetplafond bereikt, dan ga je voor de zorg naar een andere zorgaanbieder. Altijd binnen een redelijke tijd en afstand. Dat regelen ervan doen we met wachtlijstbemiddeling.
In onze Zorgzoeker staat aangegeven bij welke zorgaanbieder er geen doorleverplicht van toepassing is. Kan je zorgaanbieder je niet behandelen? Neem dan contact met ons op.