Blogs van a.s.r. 7 tips om dagelijks te bewegen

7 tips om dagelijks voldoende te bewegen: zo houd je de motivatie vast

27 januari 2022

Om voldoende te bewegen hoef je écht niet elke dag naar de dichtstbijzijnde sportschool te scheuren. Er zijn een heleboel andere manieren om aan dertig minuten beweging per dag te komen. En wie weet doe je het al! In deze blog zetten we de voordelen van dagelijks bewegen op een rijtje en geven we 7 handige tips zodat jij elke dag gemotiveerd bent om voldoende dagelijks te bewegen. Lees snel verder!

Dit zijn de voordelen van dagelijks bewegen voor je gezondheid

Beweeg je vaker, langer of intensiever? Goed nieuws: dan worden de positieve effecten op je gezondheid nóg groter! De lijst met voordelen van dagelijks voldoende  bewegen is eindeloos. Door dagelijks te bewegen voorkom je dat je ziek wordt, maar dat is nog lang niet alles! Dit zijn de voordelen van dagelijks bewegen: 

  • Minder last van stress;
  • Je kan je beter ontspannen;
  • Betere nachtrust;
  • Minder moe en makkelijker opstaan;
  • Sterkere spieren, botten en een gezondere huid!

Doen we het voor!

Hoe maak je meer dagelijks bewegen makkelijk? 7 tips!

Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Je hoeft echt niet elke dag tweeënhalf uur intensief te bewegen. Wissel het af! Zet bijvoorbeeld de ene dag 10.000 stappen en werk je de andere dag in het zweet met een intensieve thuis-workout (check ook eens het YouTube-kanaal van a.s.r. Vitality). Sprokkel de beweging dus bij elkaar door meerdere activiteiten gedurende de week uit te oefenen. Kijk, dat maakt de drempel al een stuk lager!

Tip 1. Loop niet meteen te hard van stapel (letterlijk én figuurlijk)

Hardloopschoenen uit de kast getrokken? Top! Één ding: wees niet meteen te streng voor jezelf. Je bent waarschijnlijk niet direct net zo snel als Usain Bolt. Bouw je conditie rustig op. Binnen de kortste keren ga je als de bliksem! 

Een beetje hijgen na inspanning is heel normaal, maar begin je naar adem te snakken? Dan ben je waarschijnlijk iets te hard van stapel gelopen. Ook is de kans groot dat je de rest van de week een flinke portie spierpijn met je meedraagt. Nergens voor nodig!

Leuke sporten? Deze 5 sportlessen wil jij zeker proberen!

Tip 2. Kies een activiteit dat bij jou past

Proberen jouw vrienden je al een tijdje mee te krijgen naar een triathlon, maar houd je totaal niet van hardlopen? Kies dan vooral een activiteit die jij leuk vindt en makkelijk kunt verwerken in jouw dagelijkse leven. Zo houd je het een stuk langer vol. Succes gegarandeerd!

Op een vaste tijd bewegen, bijvoorbeeld ‘s ochtends of na het eten, helpt ook om je nieuwe ritueel vol te houden. Zet het gewoon alvast in je agenda, dan kun je er niet meer omheen. Lekker bezig!

Tip 3. Pas je dagelijkse routine stap voor stap aan

Nieuwe gewoontes aanleren heeft tijd nodig. Gemiddeld 66 dagen om precies te zijn! Dat geldt dus ook voor dagelijks bewegen. Als je uit het niets bedenkt om vijf dagen per week één uur intensief te gaan sporten, dan is de kans super groot dat je dat niet volhoudt. Begin daarom bescheiden, door kleine aanpassingen te maken in je rituelen. Doe het liefst één gewoonte tegelijk. Zo is de kans van slagen een stuk groter!

Het helpt ook om te verhelderen waarom jij je dagelijkse routine wilt aanpassen en welke gewoontes jij wilt doorbreken. Herken je het terugvallen in oude gewoontes? Zie dit dan als een reminder. Formuleer op basis van je oude gewoonte een als-dan-zin: “Als ik niet van de bank af wil komen, dan bel ik mijn sportmaatje op voor motivatie!” Zo voorkom je terugvallen in je oude gewoontes.

Tip 4. Zorg voor dagelijkse afwisseling

Creëer afwisseling in je schema! Maak bijvoorbeeld altijd op maandag een wandeling en maak van dinsdag je vaste sportavond. Vaste prik! Woensdag pakken we de fiets naar het werk, donderdag doen we yoga-oefeningen. En vrijdag? Die keuze laten we aan jou!

En ga jij het liefst in het weekend met je vrienden naar de kroeg? Stel dan een eens iets actievers voor! Squashen of lasergamen zijn tenslotte ook super leuk en die afwisseling is altijd goed voor de stemming.

 

Tip 5. Doe de quiz en ontdek welk beweegschema bij jou past

Vind je het lastig om te bepalen welke activiteiten bij jou passen? Of hoe je voor afwisseling in je schema zorgt? a.s.r. Vitality helpt je op weg met deze quiz! Beantwoord de vragen over jouw levensstijl en ontdek welk beweegschema het beste daarbij past. Zo wordt dagelijks bewegen een makkie!

Tip 6. Beloon jezelf met a.s.r. Vitality

Maak het jezelf nog makkelijker; laat je belonen voor dagelijkse beweging! Met het beweegprogramma van a.s.r. Vitality houd je bewegen wél vol. Via de app verdien je namelijk punten door stappen te zetten, je hartslag te verhogen, fietsritten te maken of sportlessen te volgen. En die punten kun je inwisselen voor de allerleukste week-, maand- en jaarbeloningen!

Denk aan wekelijks spaartegoed voor cadeaukaarten bij Zalando, Bol.com of Pathé, maandelijks cashback op een Apple Watch of Fitbit en jaarlijks cashback op een aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Zo maak je gezond bewegen ook nog leuk voor jezelf! 

Tip 7. Krijg nu de eerste 3 maanden gratis!

Sluit je a.s.r. Vitality nu af bij een deelnemende zorgverzekering van a.s.r. of Ditzo? Dan ontvang jij het programma de eerste 3 maanden gratis! Daarna betaal je slechts €3,50 per maand, die kosten heb je er met één weekbeloning al uit! En haal je iedere week je weekdoel, dan verdien je minimaal €15 aan beloningen per maand.

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }