Home Blogs van a.s.r. Doelen halen volgens Tobias Mol

Gezond gedrag volhouden? Topsporter en diabetescoach Tobias Mol vertelt hoe!

18 november 2021

Het einde van het jaar nadert. Tijd om te reflecteren hoe het afgelopen jaar ging. Zijn bijvoorbeeld jouw beoogde doelen behaald? En waar ligt dat wel of niet aan? Tobias Mol (30), oud-judokampioen en nu diabetescoach, weet hier alles van. Zelf helpt hij anderen met het stellen én halen van doelen. Zolang drie elementen met elkaar in balans zijn en jij je valkuilen kent, is het mogelijk je doelen te behalen! Lees de tips van Tobias. 

 

Hoe help jij anderen om hun doelen te halen?

“Het is mooi om een doel voor ogen te hebben: een resultaat van de persoon die jij wilt zijn. Maar de weg ernaartoe is minstens zo belangrijk!” Tobias ontwikkelde het innerlijke-balansmodel waarin het doel, je gevoel en wat je ervoor nodig hebt alle drie in balans moeten zijn. Met dit model helpt hij anderen doelen te stellen en bekijkt wat ervoor nodig is om het doel te halen.

Waarom mislukken doelen vaak? 

Goede voornemens… Ook jij hebt ze waarschijnlijk al voor ogen. Nieuwe doelen zoals stoppen met roken vanaf 1 januari of 10 kilo afvallen mislukken vaak. Waardoor komt dit? Tobias: “Omdat je wel een doel kan stellen, maar als jij je gedrag er niet op aanpast en je gevoel erbij niet klopt, dan haal je het niet. Deze drie elementen moeten met elkaar in balans zijn.”

Hoe zorg je ervoor dat dit in balans is?

“Het is belangrijk dat je doelen stelt die bij je passen. En dat de timing haalbaar is. Veel mensen haken af, omdat het doel te hoog gegrepen is voor de tijd die jij jezelf geeft.”

Wat is jouw doel? Voor het einde van het jaar 2 kilo afvallen, per 1 januari stoppen met roken, in je oude spijkerbroek passen, elke dag 2 stuks fruit eten of minstens 10.000 stappen per dag zetten? Het is belangrijk om te kijken of de tijd die jij jezelf geeft, haalbaar is.

Tobias: “Wat je vaak hoort, is dat er binnen de gegeven tijd te weinig is gespaard om het doel te behalen. Of dat je minder bent afgevallen, dan je had gewild. Het is belangrijk om realistische verwachtingen te scheppen en te bedenken wat ervoor nodig is om jouw doel te behalen.”

Vanuit welke invalshoek bekijk jij je doel? 

Iedereen benadert het doel vanuit verschillende invalshoeken. Je hebt personen die het doel vanuit hun gevoel benaderen, maar niet rationeel denken om dit door te zetten. Ook zijn er mensen die juist het doel vanuit ratio benaderen. Dus veel meer kijken naar wat ervoor nodig is om het doel te bereiken.

Denk bijvoorbeeld aan elke dag calorieën tellen, en vervolgens een taartje op je eigen verjaardag niet gunnen, omdat het aantal dan niet meer klopt. Dit houd je op de lange duur ook niet vol. Advies van Tobias: “Stel realistische doelen en geef aan wat je ervoor nodig hebt, maar kijk ook hoe je omgaat met tegenslagen.”

Ken je valkuilen 

“Mensen verliezen het vertrouwen in eigen kunnen door een slechte ervaring, omdat de omstandigheden er niet naar waren of gewoonweg omdat het doel te hoog was. Zorg dat je jezelf kent en weet wat je valkuilen zijn. Als je een plan maakt, dan is de kans groter dat je op een gewenste manier reageert op tegenslagen. Kijk nooit naar anderen, maar houd je bezig met wat jij kan doen. Pak zelf de handschoen op.” 

Wat is belangrijker: het doel of de weg ernaartoe? 

“De weg ernaartoe is het belangrijkste. Juist omdat het doel ook kan veranderen. Als je een langetermijndoel hebt van twee jaar, dan kan het zijn dat je tot nieuwe inzichten bent gekomen. Hierdoor kan het doel veranderen. Dit maakt niet dat je een jaar hebt weggegooid.” Het tegendeel, zegt Tobias juist. “Als je leven leuker is geworden, omdat je naar een doel toewerkt, dan heb je het doel ook bereikt!”

Kom in beweging met a.s.r. Vitality

Door stappen te zetten, je hartslag te verhogen, fietsritten te maken of een sportles te volgen, verdien je Vitality Punten. Jouw verdiende punten kun je inwisselen voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Verdien bijvoorbeeld elke week spaartegoed voor cadeaukaarten van Bol.com of Zalando, krijg iedere maand cashback op een Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Ook kan je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel!

Ook meedoen?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality