Home Blogs van a.s.r. Effectief thuiswerken? Zorg voor een goede planning en voldoende beweging

Effectief thuiswerken? Zorg voor een goede planning en voldoende beweging

30 maart 2020
Een paar weken lang vanuit huis werken… Door het coronavirus is dat het vooruitzicht van de komende weken. Heb jij stiekem al een paar dagen geen broek meer aan gehad, ben je tegen je kat gaan praten en is je productiviteit spectaculair gedaald? Onnodig, want met de juiste voorbereiding is thuiswerken een makkie en biedt het zelfs kansen. Maak van je thuiswerkdagen een succes met een goede planning, voldoende beweging, pauzes én rust.
Thuiswerken: een kwestie van plannen

Een belangrijk onderdeel van een efficiënte thuiswerkdag of -week is een goede planning. Met een haalbare en duidelijke planning weet je precies wat je in een bepaalde tijd moet doen. Dit zou je op werk ook doen, dus waarom thuis niet?

  • Doelen. Zet op een rijtje wat je precies moet doen, hoe lang je daarover doet en wat je daarvoor nodig hebt. Moet je daarvoor met collega’s overleggen of heb je bepaalde documenten nodig? Ga daar ook direct achteraan! Wees bij het stellen van je doelen lief voor jezelf, maar niet té lief. Je kan thuis net zoveel doen als op je werk, geloof ons maar. 
  • Plan alles in. Van vergaderingen, beweegchallenges en toiletbezoekjes tot aan projecten en pauzes… Door alles in te plannen weet je precies hoeveel tijd je tekort of juist over hebt op een dag. Zo voorkom je onverwachte tijdnood en ben jij lekker op tijd klaar. Heb jij om 6 uur mooi tijd om van de laatste zonnestraaltjes te gaan genieten in je tuin of op je balkon!
  • Tijdschema. Heb je om 1 uur een lange vergadering? Neem dan daarvoor de tijd om te lunchen. Door te weten hoe laat je precies dingen gepland hebt, kan je hier je dag op aanpassen. Schrijf ook op hoe laat je begint en hoe laat je gaat stoppen. Hou je vast aan je werkritme, zelfs als je thuis bent!
  • Deel je planning. Stel je collega’s, huisgenoten en/of gezinsleden op de hoogte van je planning. Hierdoor weten zij ongeveer wanneer je bereikbaar bent of wanneer je tijd hebt om koffie te drinken. Heb je kinderen die niet meer naar school kunnen? Maak duidelijke afspraken over wanneer je pauze hebt. Maak hier ook iets leuks van, door bijvoorbeeld naar buiten te gaan en een spelletje te spelen! 
  • Tijd voor pauze. ‘Ik heb toch al ongeveer twintig minuten gewerkt, nu verdien ik wel een uurtje pauze.’ Herkenbaar? Je bent niet de enige en het zal je vast niet verbazen dat dit niet heel efficiënt werkt. Een uur werken en dan 5 minuten pauze is een betere optie. Of misschien een half uur knallen en een micropauze van 2 minuten? Vergeet de belangrijkste pauze niet: de lunchpauze. Eet gezond en vullend, zodat je niet later op de dag de keukenkastjes plundert op zoek naar snacks. We see you.

Wat doe je in je werkpauze? 

Gebruik je pauze om even weg te zijn van je beeldscherm en je gedachten te verplaatsen. Suf geworden door het staren naar je scherm? Hallo wakker worden! Maak die spieren maar los en laat je bloed stromen! Door je pauze goed te gebruiken kan je daarna weer helemaal fris en vol concentratie aan het werk. We hebben een aantal goede pauze-activiteiten voor je op een rijtje gezet:

  • Bewegen. We zeiden het al: gooi je spieren los en kom uit je bureauhouding. Dans, spring, squat en ren. Ren de trap op en af of gebruik de sportattributen die je al in huis hebt. Dat zijn er misschien wel meer dan je in eerste instantie denkt! 
  • Frisse lucht. Ga lekker naar buiten voor een frisse neus en een kleine wandeling. Zeker nu de lente in de lucht hangt is het heerlijk om even de deur uit te gaan. Wedden dat jij na je wandeling weer vol energie zit om lekker aan de slag te gaan?
  • Spreek met anderen af. Door sociaal contact op te zoeken, kom je even uit je serieuze werkhouding en heb je aandacht voor iets of iemand anders. Ga al facetimend met een vriend een stuk wandelen, bel je collega of ga samen met je gezin of huisgenoot lunchen. Zo heb je de gezelligheid van een dag op kantoor en voorkom je dat je sociale leven zich beperkt tot een praatje met het kassameisje!

Vind je het moeilijk om je pauzes in te plannen? Zet dan een wekker op je telefoon of maak gebruik van WorkRave. Dit programma geeft je automatisch een seintje als het tijd is om even op te staan of pauze te nemen. Kleine kans dat jij nog vergeet om pauze te nemen!

Rust van collega’s en informatie

Misschien nog moeilijker dan het maken van een planning of een pauze schema: het pakken van voldoende rust. Het vraagt veel discipline om je thuis niet af te laten leiden. De kat kruipt over je toetsenbord, de vaatwasser piept en als je nét zit komen je kinderen melden dat ze zich vervelen. Bovendien wil je in deze coronacrisis het liefst de hele dag het nieuws in de gaten houden. Dat is ook wel heel verleidelijk. Maar altijd ‘aan’ staan is niet goed voor je. Daarom geven we je tips om je rust te bewaren tijdens je thuiswerkdag:

  • Vraagt een opdracht jouw volledige concentratie? Leg je telefoon dan weg en vertel je collega’s dat je even onbereikbaar bent. Voordat je het weet rond jij je opdracht af!
  • Stel specifieke momenten in waarop je je mail mag checken. Doe dit bijvoorbeeld alleen om 9 uur ‘s ochtends, vlak na de lunch en rond 16 uur. Zo kan jij in de tussentijd wel productief werken. 
  • Bekijk alleen aan het begin en aan het einde van je werkdag het nieuws. De kans is groot dat je continu bent afgeleid en dat komt je productiviteit meestal niet ten goede. 
  • Houd je aan je schema. Doe je laptop dus ook dicht als je klaar bent en open je werkmail niet meer, hoe verleidelijk het ook is. Een werkdag van acht uur is niet voor niets ingesteld!
  • Probeer andere prikkels ook zoveel mogelijk te ontwijken. Maak bijvoorbeeld afspraken met collega’s over wanneer jullie elkaar spreken en met huisgenoten wanneer je koffie pauze kunt houden. Heb je thuisblijvende kinderen? Zorg ervoor dat zij genoeg hebben om zich mee te vermaken, zodat jij lekker door kan werken.

Met a.s.r. Vitality kan je iets positiefs uit deze gekke situatie halen. Door voldoende te bewegen en je bewegingsdoelen te halen verdien je punten. Gaat je hartslag omhoog tijdens je vijf-minuten-danspauze? Punten voor jou! Speel je tikkertje met je kinderen? Punten voor jou! Loop je een extra lang rondje met de hond en kom je daardoor aan je stappendoel? Punten voor jou! Met deze punten spaar je dan weer voor leuke dingen, zoals een cadeaubon van de Intersport. Ga jij voor flitsende hardloopschoenen, een setje gewichten voor thuis of voor een nieuwe waterfles?


Meer verhalen over a.s.r. Vitality