Home Blogs van a.s.r. Goede voornemens hou je vol door dagelijks te bewegen

Goede voornemens hou je wél vol door dagelijks te bewegen

31 december 2021

Elke jaar weer staan sporten en meer bewegen bovenaan de lijstjes met goede voornemens. Elk jaar beginnen weer we met goede moed, maar in de praktijk blijkt bijna driekwart van de Nederlanders hun sportieve voornemens halverwege januari al los te hebben gelaten. Met de juiste strategie hoeven je goede voornemens niet in de soep te lopen. Spoiler alert: de truc is om dagelijks voldoende te bewegen.

Positief effect van dagelijks bewegen 

Oké, meer sporten en bewegen willen we allemaal. Maar voor de meeste mensen is het moeilijk vol te houden. Voor je het weet ben je een jaar sponsor van de sportschool terwijl jij thuis op de bank zit. Het advies is om dagelijks te bewegen en 10.000 stappen te halen. Want dagelijks bewegen is net zo belangrijk als een of twee keer in de week intensief sporten. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat het net zo belangrijk is om verspreid over de dag voldoende te bewegen. Als je te veel en te lang achter elkaar zit gaan je spieren en stofwisseling op non-actief met nadelige effecten voor je gezondheid tot gevolg. Zo hebben langdurige zitters een grotere kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

Met deze 6 tips hou jij dagelijks bewegen wél vol
1. Maak een lunch- of avondwandeling

Wandelen is zo’n manier om dagelijks voldoende te bewegen. Wist je dat zo’n 60% van de Nederlanders sinds het begin van de coronacrisis meer is gaan wandelen? Van de mensen die meer zijn gaan wandelen, verwacht 84% dit ook te blijven doen na de coronapandemie. Dat is goed nieuws, want regelmatig een halfuur wandelen is goed voor je gezondheid. Denk aan een dagelijkse lunch- of avondwandeling. Of maak in het weekend een mooie winterwandeling.

2. Doorbreek lange periodes van stilzitten

Ga eens afwisselend staand achter de computer werken of maak een korte wandeling. Je kunt ook een werkoverleg wandelend doen. Zo maak je ook wat lichte intensieve beweging en onderbreek je het zitten. Blijf je binnen, ga dan elk half uur even staan. Met 1 uur per dag extra staan verbrand je 40 kcal extra. Dat staat gelijk aan het lopen van 5 marathons per jaar. Check!

3. Pak de trap

Je hebt vast wel een trap in huis, gebruik ‘m dus! Een extra keertje de trap op en af is echt niet erg. Sterker nog: doe het bewust. Sta op en loop eventjes naar boven en weer naar beneden of andersom. Twee minuten traplopen per dag heeft al een positief effect op je calorieverbranding. Met 15 min traplopen verbrand je zelfs evenveel calorieën als met 30 minuten joggen. Een goede work-out dus! En na een tijdje gaat het vanzelf makkelijker.

4. Steek de handen uit de mouwen met huishoudelijke klusjes

Het vuilnis buitenzetten, de was ophangen of stofzuigen. Allemaal klusjes waar je misschien niet direct op zit te wachten. Toch zet je met deze taken onbewust veel stappen. Gooi je uitstelgedrag dus in de prullenbak en werk dat takenlijstje af! En als je dan toch bezig bent, kun je ook vast aan die voorjaarsschoonmaak beginnen. Of winterschoonmaak.

 

5. Maak het jezelf makkelijk

Maak het jezelf makkelijker om de gezonde keuze te kiezen en pas je omgeving hierop aan. Leg bijvoorbeeld je sportkleding in het zicht of zet een dag voor je wandeling alvast je wandelschoenen klaar. Of spreek af met een maatje. Dan houd je de motivatie om te gaan wandelen beter vast en heb je weer je dagelijkse matig intensieve beweging binnen.

 

6. Laat je belonen

Met a.s.r. Vitality verdien je punten met het zetten van stappen, fietsen of het verhogen van je hartslag. Deze punten kun je vervolgens wekelijks inwisselen voor leuke beloningen zoals cadeaukaarten van Bol.com, Zalando of Pathé. Of je kunt een Apple Watch of Fitbit aanschaffen en deze binnen 24 maanden helemaal terugverdienen. Zo wordt dagelijks bewegen leuker en makkelijker. En ga je met plezier meer bewegen!

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Vitaliteit