Growth mindset: alles over de groeimindset inclusief uitleg en stappenplan voor werknemers

29 september 2022

Een leven lang leren, waarom is dit zo belangrijk? Volgens bijzonder hoogleraar Tinka van Vuuren draagt een growth mindset (groeimindset) bij aan het functioneren en de creativiteit van werknemers. Wat is een growth mindset precies, wat is het verschil tussen growth mindset en fixed mindset en hoe stimuleer je de growth mindset van werknemers? Dat lees je in deze blog.

Wat is een growth mindset?

Een growth mindset is een denkstijl. Deze denkstijl staat in het teken van blijvend groeien en leren. Werknemers met een growth mindset geloven dat je intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden je hele leven kan ontwikkelen. Zij staan open voor nieuwe leerdoelen, hierdoor ervaren zij vaak meer werkplezier dan werknemers met een fixed mindset. 

Lees het interview met Tinka van Vuuren over amplitie en growth mindset  

Growth mindset versus fixed mindset: wat is het verschil

Een fixed mindset staat haaks op een growth mindset. Mensen met een fixed mindset geloven dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden aangeboren zijn en vast staan. Vaardigheden oefenen heeft volgens deze denkwijze weinig tot geen zin. 

Een fixed mindset ontstaat vaak uit onzekerheid, angst om te falen of om voor schut te staan. Hoe zorg je dat werknemers uit deze denkwijze ontsnappen? Dat lees je hieronder.

Fixed mindset naar growth mindset: help je werknemers in 3 stappen

Wil je werknemers die uit hun comfortzone stappen, zelfvertrouwen hebben en zichzelf blijven uitdagen? Stimuleer dan een growth mindset. Een andere manier van denken gaat natuurlijk niet zomaar. Lees hieronder hoe je jouw werknemers daarbij helpt.

Stap 1. Maak je werknemers bewust van fixed mindset 
Werknemers die onvoldoende in zichzelf geloven of denken dat ze niks nieuws meer kunnen leren. Herken je deze mindset bij medewerkers? Dan is het tijd om hierover in gesprek te gaan. Laat zien dat het anders kan! Zodra werknemers bewust zijn van hun innerlijke criticus, is de eerste stap van omdenken in werking gezet.

4 voordelen van een bilateraal gesprek met je werknemers

Stap 2. Laat werknemers inzien dat een fixed mindset is aangeleerd
Nadat werknemers bewust zijn van hun eigen fixed mindset, is het belangrijk dat ze inzien dat dit gedrag af te leren is. Gedachten zijn namelijk te veranderen. Door het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) blijven werknemers structureel werken aan hun loopbaan en blijven ze leren.

Stel een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) voor werknemers

Stap 3. Daag je werknemers uit en haal ze uit hun comfortzone
Een fixed mindset herkennen en gedachtestromen ombuigen zijn grote stappen om naar een growth mindset toe te werken. Maar de grootste leercurve ervaren je werknemers pas zodra zij zichzelf uitdagen. Geef ze daarom nieuwe opdrachten en bespreek de vorderingen. 

Het is belangrijk dat je werknemers de ruimte geeft om fouten te maken. Hierdoor ervaren ze minder druk en durven ze steeds meer uitdagingen aan te gaan.

Stimuleer een growth mindset met a.s.r. Vitality

Beweging helpt medewerkers om anders om te gaan met situaties. Het beweegprogramma van a.s.r. Vitality helpt hierbij! Hoe? Door bewegen aantrekkelijk te maken. Wij helpen werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt. 

Meer weten?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }