Home Blogs van a.s.r. "Juridische problemen voorkomen leidt tot duurzame relaties"

"Juridische problemen voorkomen leidt tot duurzame relaties"

18 juni 2019

Juridische hulp voor iedereen. Dat is de missie van DAS. Daarin past hun club voor ondernemers: Business Club DAS. Daarmee verlegt DAS de focus van problemen oplossen naar problemen voorkomen. Charles Staats, Chief Commercial Officer (CCO): “Op het moment dat wij onze klanten behoeden voor fouten, leidt dat vanzelf tot duurzame relaties. Tussen ons en onze klanten en tussen onze klanten en hún klanten.”

Hoe is Business Club DAS ontstaan? 

Charles Staats: “DAS is van oudsher rechtsbijstandverzekeraar voor particulieren en mkb-ondernemers. Binnen het mkb zijn vooral de ondernemers met één tot twintig medewerkers bij ons verzekerd. Zij komen bij ons als er brand is. Ze hebben een conflict met een leverancier, personeel, de gemeente of ze hebben bijvoorbeeld een klant die de rekening niet betaalt. Ze liggen wakker van zo’n probleem, omdat een onbetaalde rekening of juridisch conflict met een enkele medewerker al kan leiden tot een faillissement. Zo’n probleem heeft dus financieel en emotioneel impact. Wat wij regelmatig zien, is dat zulke problemen veelal voorkomen hadden kunnen worden. Maar ondernemers hebben het vaak druk en willen problemen graag eerst proberen zelf op te lossen. Met als gevolg dat ze veel te laat aankloppen bij ons. Dan is er dus al brand. En dat is zonde. Zo ontstond het idee van preventie. Dat doen we met de Business Club DAS.”

Hoe werkt Business Club DAS?

Charles Staats: “Ondernemers worden lid van Business Club DAS. Als lid heb je direct toegang tot professioneel juridisch advies en scherp zicht op betaalrisico’s. Zo krijg je om te beginnen een juridische scan van je bedrijf en krijg je inzicht in de kredietwaardigheid van debiteuren. Wij kijken dan waar de risico’s zitten. Welke klanten kunnen problemen veroorzaken? Vervolgens komen wij met praktisch en juridisch advies. Bijvoorbeeld om nieuwe klanten te checken en om een aanbetaling te vragen van een risicovolle klant. Wij adviseren om afspraken altijd op papier te zetten, volgens Nederlands recht. Denk ook aan algemene- en verkoopvoorwaarden en een helder arbeidscontract. Er zijn veel ondernemers die goed bedoeld zelf een contract in elkaar knutselen, en zich laten inspireren door een online gevonden voorbeelddocument. Niets mis mee, tenzij achteraf blijkt dat het een gedateerd document is of niet conform Nederlands recht. Dan wordt het onnodig ingewikkeld bij een juridisch geschil. Leden van Business Club DAS kunnen gebruik maken van honderden modeldocumenten, brieven en contracten voor de eigen onderneming. Die zijn up-to-date en goed. 

Maar we geven ook regelmatig praktische tips om ondernemers te helpen beter te ondernemen. Zoals het direct sturen van een factuur, zodra een klus is afgerond. Je wilt niet weten hoeveel ondernemers vergeten om tijdig een factuur te sturen naar hun klanten. Of ze vinden het lastig om een betalingsherinnering te sturen, omdat ze lokaal opereren en ze hun klanten in privésituaties tegenkomen op de voetbalclub.”

Kun je aansprakelijkheid voorkomen door preventie?

Charles Staats: “Zeker, want we zien vaak dat ondernemers pas aan de bel trekken als de brand al is uitgebroken. Wij hebben de expertise, de dienstverlening en de mensen in huis om ondernemers te helpen met preventieve maatregelen. We werken samen, maar de klant blijft aan het roer. Het scheelt enorm als afspraken op papier staan. Dan heb je bewijs, mocht de zaak onverhoopt toch voor de rechter komen. We hebben al zo vaak gezien dat een ondernemer in zee gaat met een klant die eerst iets kleins bestelt en bij een grotere bestelling ineens niet kan betalen. Of denk aan meerwerk van aannemers. Daarover worden vooraf vaak geen afspraken gemaakt. Met advies en kennissessies over veranderende wetgeving doen we er alles aan om juridische problemen en aansprakelijkheid te voorkomen. Daarin zitten we met a.s.r. op dezelfde lijn: a.s.r. is ook een intermediaire verzekeraar die risico’s probeert te voorkomen.”

Hoe ziet DAS de toekomst?

Charles Staats: “Wij geloven in verbinden en kennis delen. Zo delen we op onze site voorbeelddocumenten, checklists en tips. En onlangs hebben wij een online shop geopend, waarin alle mkb’ers terechtkunnen voor allerlei juridische documenten. Maar we willen ook kijken hoe we klanten met elkaar in contact kunnen brengen om meer kennis en expertise uit te wisselen. Weet je, er komt steeds complexere technologie. Veel van die toepassingen zijn erop gericht om problemen te voorkomen. Met data en op basis van onze jarenlange ervaring, kunnen wij juridische problemen steeds beter voorspellen en daarmee voorkomen. Zo bouwen we aan duurzame relaties. Niet alleen tussen onze klanten en DAS. Maar vooral ook tussen onze klanten en hún klanten. Mooi toch?”

Verzekeren
Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren