Ga naar de hoofdinhoud
Home Sleutels kwijt? Gooi je eigen glazen niet in
Sleutelbos

Sleutels kwijt? Gooi je eigen glazen niet in

04 april 2022

Vaak vind je sleutels snel terug als je ze kwijt bent. Het kan natuurlijk gebeuren dat ze écht weg zijn. In dat geval maak je je natuurlijk druk om hoe je nu je huis binnen moet komen. Maar, vergeet niet: wie kan er nu óók in je huis komen?

Zelden ver weg

Sleutels zijn één van de meest verloren voorwerpen. Veel mensen zijn ze wel eens kwijt maar vinden ze gelukkig snel weer terug. Mensen lopen meestal dezelfde route in huis terug om ze te vinden. Een tip: begin op de meest rommelige plek. De kans is groot dat je de sleutels neergelegd hebt op een plek waar al meer dingen liggen, zoals bij de post of de boodschappen op tafel of het aanrecht. 

Gooi niet je eigen glazen in

Zijn je sleutels toch echt verloren of zelfs gestolen en is er niemand binnen of in de buurt met een reservesleutel? Dan kan je je huis niet meer in. Probeer niet zelf de deur te forceren of een raam in te gooien. Zo gooi je je eigen glazen in. Schade die je zelf veroorzaakt, zonder dat er sprake is van een noodgeval, wordt namelijk niet vergoed. Wanneer er bijvoorbeeld een klein kind alleen binnen is, kan het noodzakelijk zijn om toch bij jezelf in te breken. De brandweer bellen om de deur te forceren is gelukkig bijna nooit nodig. Alleen bij echte spoedgevallen, zoals brand of een huisgenoot die onwel is geworden; daarbij telt elke minuut.

Bel een (betrouwbare!) slotenmaker

Ben je je sleutels kwijt, maar is er geen noodgeval, bel dan een erkende slotenmaker. Deze hebben 24-uursdiensten en zijn doorgaans snel bij je. Een slotenmaker kan je deur zonder veel beschadigingen openen en een nieuwe cilinder of een nieuw slot plaatsen als dat nodig is. 

Let er bij het inschakelen van een slotenmaker wel op, dat deze betrouwbaar is. Er zijn veel slotenmakers te vinden via Google (als je zoekt op 'slotenmaker + plaatsnaam'). Deze repareren weliswaar je slot, maar presenteren daarna een flinke rekening. Bij a.s.r. werken we daarom samen met onze duurzame herstelpartner StoringService.nl. Zij zijn in no-time bij je om je slot te maken. Bovendien sturen ze de rekening direct naar ons, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Lees ook: Michel van StoringService.nl 'wij regelen altijd een betrouwbare partner bij schade'

Neem contact op met je verzekeraar

Het verschilt per verzekeraar of je een vergoeding krijgt bij verlies of diefstal van je huissleutels. Bij a.s.r. is het vervangen van de cilinders of sloten gedekt onder zowel de inboedel- als de woonhuisverzekering (maar: niet als je je sleutels in het slot hebt laten zitten, en niet als je de sleutels vergeten bent). Je krijgt een maximale vergoeding van €500,-. We vragen hierbij om een aangifte van diefstal of vermissing. Deze moet binnen 24 uur gedaan zijn. Aangifte hiervan kan je digitaal doen. Je hoeft hiervoor dus niet meer naar het politiebureau.

Tips
  • Hang nooit je adresgegevens aan je sleutelbos.
  • Bewaar sleutels op een vaste plaats; dezelfde broekzak, hetzelfde vakje in je tas of een vaste plek in huis – bij voorkeur vlakbij de deur. 
  • Bonustip: Die grote blauwe supermarktketen biedt een klantenkaart aan die aan je sleutelbos kan hangen. Daarmee kan je je online aanmelden voor sleutelservice. Worden je sleutels gevonden, dan sturen zij de sleutels naar jouw adres. 
Tim Beugeling

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }