Ga naar de hoofdinhoud
Telefoonscherm laat energielabels zien

Slimme meters: alles over de werking, kosten en voordelen

01 februari 2023
Steeds meer huishoudens hebben een slimme meter. Goed idee, want zo’n meter kan je helpen om energie te besparen. Maar, hoe werkt dat precies? En welke voordelen heeft een slimme meter nog meer? De antwoorden op deze vragen lees je hier.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een gas- en elektriciteitsmeter. Dankzij dit digitale apparaatje kunnen energieleveranciers en netbeheerders jouw stroom- en gasverbruik op afstand uitlezen. Hierdoor hoef jij de meterstanden niet meer handmatig door te geven en hoeven zij geen meteropnemer langs je huis te sturen.
Hoe werkt een slimme energiemeter? 
Een slimme meter heeft een soort ingebouwde mobiele telefoon, waarmee de meterstanden automatisch doorgestuurd worden naar de computerserver van de netbeheerder. Dit gaat dus via een mobiel netwerk en wordt geregeld door de netbeheerder.
Is een slimme meter verplicht? 
Een slimme meter is niet verplicht, zo lang je oude gas- en elektriciteitsmeters het doen en je geen zonnepanelen hebt. Als je netbeheerder jou een slimme meter aanbiedt, mag je deze dus weigeren. Maar je kan ‘m ook uitschakelen zodat de meterstanden niet automatisch op afstand worden uitgelezen.
Heb je zonnepanelen? Dan is een slimme meter verplicht vanaf 2023 

Als je zonnepanelen hebt, wordt een slimme meter vanaf 2023 verplicht. De reden hiervoor is een nieuwe fiscale regeling voor de vergoeding van ongebruikte zonnestroom. Deze stelt dat huishoudens die zonnestroom terugleveren aan hun energieleverancier alleen een vergoeding krijgen voor de kale leveringsprijs. Tot 2025 krijg je nog een extra subsidie voor elke kWh die je teruglevert aan het energienet, maar daarna wordt deze langzaam afgebouwd. Om de opgewekte zonnestroom apart te kunnen meten (en dus de hoogte van de vergoeding te bepalen), is een slimme meter nodig.

Wat kost een slimme meter? 
In principe kost een slimme meter niets en is ook de installatie ervan gratis. Wel betaal je maandelijks huurkosten, net als bij een gewone energiemeter. Heb je in het verleden een slimme meter geweigerd, maar wil je ‘m nu alsnog? Of wil je een slimme meter versneld laten plaatsen? Dan kun je deze voor ongeveer €70,- aanvragen bij je netbeheerder.
De voordelen van een slimme meter

Een slimme energiemeter heeft een aantal voordelen. We hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet:

  • Dankzij de slimme meter heb je meer inzicht in je energieverbruik. Koppel je ‘m aan een app? Dan kan je zelfs elke dag je gas- en elektriciteitsverbruik inzien. Handig als je wil besparen op gas of je stroomverbruik.
  • Heb je zonnepanelen? Dan geeft de slimme meter ook aan hoeveel stroom je teruglevert aan het energienet en weet je dus hoeveel je bespaart.
  • Je bepaalt zelf of je de slimme meter aanzet of dat je de meterstanden handmatig doorgeeft.
  • Omdat je verbruik nauwkeurig wordt bijgehouden, weet je precies hoe hoog je energierekening wordt. Dit voorkomt verrassingen aan het eind van het jaar.
  • Met een slimme meter worden storingen automatisch gemeld, waardoor netbeheerders ze sneller op kunnen lossen.
  • De vraag naar en het aanbod van energie kunnen dankzij slimme meters beter op elkaar worden afgestemd. Zo gaat er er minder ongebruikte wind- en zonne-energie verloren.

Heeft een slimme meter ook nadelen? 
Slimme meters hebben eigenlijk geen nadelen, al maken sommige mensen zich wel zorgen om hun privacy. Gelukkig is de wetgeving rondom het uitlezen van meterstanden en het beschermen van gegevens de afgelopen jaren aangescherpt. Wil je niet dat de energiemaatschappij jouw meter uitleest? Laat je meter dan uitzetten en geef je meterstanden handmatig door.
Duurzaam wonen en energie besparen met a.s.r.
Wil je meer weten over energie besparen? Op ons platform Duurzaam Wonen lees je ervaringsverhalen en praktische tips om je energierekening te verlagen. Waar ga jij mee aan de slag? 

Meer verhalen over Duurzaam wonen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }