Je ziet ze nog wel op boerderijen als kuilband of als stootband op de kartbaan of aan de kade, maar meestal worden oude afgedankte autobanden ingezameld en weer gerecycled. Hun tweede leven slijten ze dan als speeltuintegels, wieltjes voor kliko’s of als korrels voor kunstgrasvelden. Dankzij een door het Nederlandse bedrijf Black Bear Carbon ontwikkelde technologie wordt er nu ook hoogwaardig carbon black van gemaakt.
Versleten autobanden moeten in Europa verplicht milieubewust worden gerecycled. Jaarlijks worden er in Nederland zo’n acht miljoen autobanden ingezameld. Banden bestaan voor zo’n 20 tot 25% uit carbon black, een poeder dat de band structuur geeft en slijtvast maakt. Black Bear Carbon uit Nederweert ontwikkelde een technologie waarmee het afgedankte autobanden op een schone en duurzame manier kan recyclen tot hoogwaardig carbon black dat dezelfde kwaliteit heeft als het oorspronkelijke product. Het kan gebruikt worden voor nieuwe banden of rubbers, maar ook als pigment in coatings, plastics en inkten.
Bij de duurzame methode van Black Bear Carbon wordt hitte zonder zuurstof gebruikt om het rubber af te breken. Daarbij wordt olie, gas en char geproduceerd. Char is verkoold rubber dat rijk is aan carbon black. Dit wordt opgewaardeerd tot hoogwaardig carbon black. De andere producten worden omgezet in energie. Die energie wordt deels voor het productieproces ingezet en deels ook terug geleverd aan het net. Black Bear Carbon draagt zo bij aan de overgang naar een circulaire economie: van afvalproduct naar een waardevolle grondstof en energie.
Net als in Taxi Electric, Bomberbot, GoodUp (voorheen 1% Club), Marqt en Afval Loont investeert a.s.r. via impact investeringsfonds Social Impact Ventures in Black Bear Carbon. Dankzij deze financiële injectie kan de onderneming verder groeien, zowel in Nederland als internationaal, om overal in de wereld de versleten banden om te zetten naar energie en waardevolle grondstof via het circulaire concept van Black Bear Carbon. Het bedrijf staat in de Challenger50 van Sprout.