Home Zakelijk pensioen Duurzame relatie met de maatschappij ‘Duurzaam ondernemen? Er valt op dit gebied nog veel winst te behalen’

‘Duurzaam ondernemen? Er valt op dit gebied nog veel winst te behalen’

30 november 2019

‘Organisaties in Nederland zijn nog lang niet klaar met verduurzamen’, vindt Annelien van Meer, managing director én consultant bij Enact Sustainable Strategies. In 2016 opende ze de Nederlandse vestiging van het gelijknamige Zweedse moederbedrijf. Een bedrijf dat strategisch advies geeft over duurzaam ondernemen. ‘In Nederland staat duurzaamheid steeds hoger op de agenda, maar wat ons betreft heeft het nog niet de plek die het hoort te hebben.’ Annelien vertelt over de ontwikkeling van Enact en waarom zij vindt dat er voor organisaties nog veel winst te behalen valt op het gebied van duurzaam ondernemen. 

Scandinavië heeft één van de meest duurzame economieën ter wereld.

Wat doet Enact Sustainable Strategies?

‘Wij ontwikkelen intelligente, duurzame strategieën voor organisaties die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Kortom: we helpen organisaties bij het maken van verantwoordelijke keuzes. Ons moederbedrijf, Enact Sustainable Strategies in Zweden, is al sinds 2005 werkzaam in deze branche. Niet gek, want Scandinavië heeft naar mijn mening één van de meest duurzame economieën ter wereld. Dit heb ik zelf ervaren toen ik een aantal jaar in Zweden werkzaam was. En dat heeft mij enorm geïnspireerd om binnen deze branche door te pakken. In Nederland hebben we inmiddels een team van drie en ook wij maken duurzame keuzes om een goede werkgever te zijn. Bijvoorbeeld het aanbieden van een pensioenregeling. De keuze voor het Werknemers Pensioen van a.s.r. was snel gemaakt, omdat we veelal dezelfde visie hebben. a.s.r. belegt op een duurzaam manier en pensioenbewustzijn wordt serieus genomen. Zo ontvingen we direct een duidelijk informatiepakket.’

Tien jaar geleden waren er maar een paar bedrijven die zich hardmaakten voor een duurzaam businessmodel.

Duurzaam ondernemen is geen nieuw onderwerp. Waarom valt er voor Nederlandse organisaties toch nog veel winst te behalen?

‘Omdat de lat constant wordt verlegd. Consumenten zijn steeds kritischer over de manier waarop organisaties zich gedragen, en bestuurders worden ook steeds ambitieuzer. Dit komt deels door de generatieshift binnen het bedrijfsbestuur. Het zijn niet langer alleen de medewerkers die verantwoordelijke keuzes willen maken. En dat stemt mij hoopvol. Tien jaar geleden waren er maar een paar bedrijven die zich hardmaakten voor een duurzaam businessmodel. En verduurzaming draaide toen vooral om de vraag: hoe kunnen we ons energieverbruik verlagen? Maar daar zit vaak niet de grootste impact. Wij onderzoeken hoe je dat als bedrijf precies managet. En dan gaat niet alleen over het onderwerp klimaat, maar ook over sociale duurzaamheid, zoals het voorkomen van mensenrechtenschendingen.’

En? Waarmee maken organisaties de grootste impact?

‘Dat verschilt vaak, hoor. We hebben daarom ook geen kant-en-klare strategie liggen. Soms onderzoeken we een stakeholderperspectief, dus hoe vinden de belanghebbenden dat het bedrijf kan verduurzamen. Maar we onderzoeken bijvoorbeeld ook de supply chain en waar de geldstroom naartoe gaat. Ook de manier waarop bedrijven beleggen - en laten beleggen - wordt steeds belangrijker. Wordt het geld wel op een maatschappelijk verantwoorde manier geïnvesteerd? Daarom staat ook het pensioen steeds vaker op de radar, want worden de premies wel op een duurzame manier belegd?’ 

Je hoeft als organisatie niet goed bij kas te zitten om te verduurzamen.

Welke tips heb je voor organisaties die hun strategie (verder) willen verduurzamen?

‘Onze oplossingen zijn zeer divers, maar het betrekken van de interne organisatie is altijd een onmisbaar onderdeel. Verandering is namelijk niet altijd even makkelijk. Daarom helpen we bijvoorbeeld ook HR-afdelingen bij de gedragsverandering van medewerkers. Dat is dan ook direct mijn tip: zorg dat je - ongeachte de duurzaamheidsmaatregelen - een goed systeem implementeert waardoor alle medewerkers zich committeren. Daarnaast hoef je als organisatie niet per se goed bij kas te zitten om te verduurzamen. Dat is geen voorwaarde. Tijd is dat wel. Houd er rekening mee dat het tijd kost om te onderzoeken waarmee je de grootste impact kunt maken. En dat is het zeker waard, want hier profiteer je op de lange termijn het meest van.’

Uschi Braun

Meer verhalen over Pensioen