Ga naar de hoofdinhoud
Home Je bezoek aan een arts voorbereiden
Yvonne, ziekenhuis, Ik denk vooruit, Pensioenen, Eerder stoppen met werken

Je bezoek aan een arts voorbereiden

05 mei 2021

Heb je een gesprek met een medisch specialist? Vaak zit je met een hoop vragen. Hoe zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent op dit gesprek? En hoe zorg je ervoor dat je de juiste vragen stelt? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Zodat je goed geïnformeerd naar huis gaat en je samen met je arts de juiste beslissing kan nemen.

Voor het gesprek
Het helpt om van je voorbereiding aantekeningen te maken. Maak voor het gesprek twee lijsten. Eén met klachten en één met wensen.

Bij de lijst met klachten is het belangrijk dat je naast je klachten ook noteert wat deze klachten beïnvloedt. Zwak bijvoorbeeld klachten niet af en maak ze ook niet erger. In je wensenlijst noteer je de wensen en verwachtingen die je hebt. Denk hierbij aan hoe je zelf wil dat je behandeling eruit komt te zien. 
Tijdens het gesprek
  • Om te zorgen dat je arts je zo goed mogelijk kan helpen is het belangrijk dat je altijd eerlijk bent. Niet alleen over je klachten maar ook over hoe je je voelt. 
  • Maak aantekeningen, vraag de arts of je het gesprek mag opnemen of neem iemand mee zodat je beter kunt onthouden welke informatie je allemaal hebt gekregen.
     

Als je samen met je arts een beslissing moet nemen over een behandeling kun je altijd vragen om wat meer bedenktijd. Begin een goed gesprek helpt je met handige tips over samen beslissingen nemen. 

Na het gesprek

Als je na het gesprek nog vragen hebt kun je altijd weer contact opnemen met je arts. 


Meer verhalen over Zorg

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }