De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Oekraïne
Lees meer over Oekraïne en je hypotheek of verzekeringen van a.s.r..
Anna Chojnacka maakt al jaren de wereld een beetje beter. Samen met Bart Lacroix richtte zij in 2008 1%Club op. Zij creëerde hiermee een crowdfunding platform voor “do good” projecten waarmee mensen met 1% van hun tijd, kennis en inkomen een wereld van verschil kunnen maken. Van hulp aan kinderen in een vluchtelingenkamp in Mosul, het opstarten van peuter-en kleuteronderwijs in Ghana tot het organiseren van schaaklessen voor autistische kinderen in Amsterdam.
1%Club startte als een online marktplaats voor kleinschalige ontwikkelingsprojecten, maar groeide al snel uit tot een uitgebreid crowdfunding platform voor “do good” projecten. Projecten in ontwikkelingslanden maar ook voor buurtinitiatieven en fondsenwerving in eigen land. Wel allemaal duurzaam met een sociale en/of ecologische impact. Met meer dan 1.200 initiatieven in 80 landen en een community waar tienduizenden aan deelnemen is 1%Club inmiddels een serieuze speler in de wereld van “Do Good”. Niet voor niets staat Anna 4e in de Dikke Blauwe Top100, een lijst van Nederlanders die op de een of andere wijze maatschappelijke impact hebben gerealiseerd met geld of baanbrekende ideeën.
Vanaf 2015 deelt 1%Club de kennis en expertise met anderen via do good-platforms voor bedrijven en gemeentes waar medewerkers, klanten en inwoners direct kunnen bijdragen aan maatschappelijke projecten. Booking.com was de eerste organisatie met zo’n eigen do good-platform. Via Booking Cares zetten medewerkers van Booking.com zich wereldwijd in om de kwaliteit van de bestemmingen van Booking.com te verbeteren. Medewerkers maken bijvoorbeeld stranden schoon, promoten duurzaam toerisme en onderhouden cultureel erfgoed.
Vorig jaar ontving 1%Club een investeringsimpuls van 1,5 miljoen euro van het Nederlandse investeringsfonds Social Impact Ventures. Social IV investeert specifiek in bedrijven met maatschappelijke impact. Sociale ondernemingen die - naast een financieel gezond bedrijfsmodel - een positieve en meetbare impact hebben op mens en natuur. 1%Club verandert hiermee van non-profitorganisatie naar een ‘social enterprise’. Met deze investering kan 1%Club in de komende jaren meer dan 10.000 nieuwe projecten realiseren en meer dan 100.000 mensen activeren om zich in te zetten bij de verbetering van meer dan 1 miljoen mensenlevens.
a.s.r. investeert via Social Impact Ventures in 1%Club.