Ga naar de hoofdinhoud
Home Met 1% van onze tijd, kennis en inkomen maken we de wereld wat beter
De 1%Club - met 1% van onze tijd, kennis en inkomen maken we de wereld wat beter

Met 1% van onze tijd, kennis en inkomen maken we de wereld een beetje beter

27 oktober 2017

Anna Chojnacka maakt al jaren de wereld een beetje beter. Samen met Bart Lacroix richtte zij in 2008 1%Club op. Zij creëerde hiermee een crowdfunding platform voor “do good” projecten waarmee mensen met 1% van hun tijd, kennis en inkomen een wereld van verschil kunnen maken. Van hulp aan kinderen in een vluchtelingenkamp in Mosul, het opstarten van peuter-en kleuteronderwijs in Ghana tot het organiseren van schaaklessen voor autistische kinderen in Amsterdam.

Do good-projecten

1%Club startte als een online marktplaats voor kleinschalige ontwikkelingsprojecten, maar groeide al snel uit tot een uitgebreid crowdfunding platform voor “do good” projecten. Projecten in ontwikkelingslanden maar ook voor buurtinitiatieven en fondsenwerving in eigen land. Wel allemaal duurzaam met een sociale en/of ecologische impact. Met meer dan 1.200 initiatieven in 80 landen en een community waar tienduizenden aan deelnemen is 1%Club inmiddels een serieuze speler in de wereld van “Do Good”. Niet voor niets staat Anna 4e in de Dikke Blauwe Top100, een lijst van Nederlanders die op de een of andere wijze maatschappelijke impact hebben gerealiseerd met geld of baanbrekende ideeën.

Do good-platforms

Vanaf 2015 deelt 1%Club de kennis en expertise met anderen via do good-platforms voor bedrijven en gemeentes waar medewerkers, klanten en inwoners direct kunnen bijdragen aan maatschappelijke projecten. Booking.com was de eerste organisatie met zo’n eigen do good-platform. Via Booking Cares zetten medewerkers van Booking.com zich wereldwijd in om de kwaliteit van de bestemmingen van Booking.com te verbeteren. Medewerkers maken bijvoorbeeld stranden schoon, promoten duurzaam toerisme en onderhouden cultureel erfgoed.

Sociale onderneming

Vorig jaar ontving 1%Club een investeringsimpuls van 1,5 miljoen euro van het Nederlandse investeringsfonds Social Impact Ventures. Social IV investeert specifiek in bedrijven met maatschappelijke impact. Sociale ondernemingen die - naast een financieel gezond bedrijfsmodel - een positieve en meetbare impact hebben op mens en natuur. 1%Club verandert hiermee van non-profitorganisatie naar een ‘social enterprise’. Met deze investering kan 1%Club in de komende jaren meer dan 10.000 nieuwe projecten realiseren en meer dan 100.000 mensen activeren om zich in te zetten bij de verbetering van meer dan 1 miljoen mensenlevens.

a.s.r. investeert via Social Impact Ventures in 1%Club.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Beleggen en investeren