Daarnaast is het volgens Pama een ‘must’ dat verzekeraars helder en toegankelijk communiceren rondom het onderwerp pensioenen. Pama: ‘Juist omdat pensioenen straks persoonlijker en flexibeler zijn, en we het mensen gemakkelijker willen maken om met dit onderwerp aan de slag te gaan, is laagdrempelige communicatie essentieel. Wij noemen dat in onze eigen strategie “helpende communicatie”, ofwel korte, heldere teksten, aangevuld met beelden en filmpjes en digitale tools die mensen helpen inzicht te krijgen in hun pensioensituatie. We realiseren ons ook dat er een grote groep analfabeten en minder digitaal vaardigen is. Deze groepen ondersteunen we bijvoorbeeld met cursussen. Maar bovenal moeten we mensen snel en toegankelijk antwoorden geven op de vragen die ze hebben. Via onze bestaande kanalen, maar ook op nieuwe manieren, waarbij we ons kunnen richten op specifieke doelgroepen. Wij doen dat bijvoorbeeld met de site ikdenkvooruit.nl. Hierop staan échte, persoonlijke verhalen gebaseerd op werkelijke vragen van klanten. En dat is precies wat onze communicatie moet zijn: toegankelijk, persoonlijk en relevant.’