Home Blogs van a.s.r. Wat is vitaliteit tijdens het werken precies?

Wat is vitaliteit tijdens het werken precies?

09 april 2020
Werken en gezond én gelukkig zijn: het klinkt soms wat onrealistisch, maar is mogelijk! Ook in deze tijd. Dus waarom zou je er niet voor gaan? Vitaliteit tijdens je werk maakt je vrolijker, actiever en vooral productiever. We leggen je in 3 minuten uit wat vitaliteit tijdens het werken precies betekent en hoe je dat bij je thuis of op werkvloer voor elkaar krijgt. 

Wat betekent vitaliteit tijdens het werken?

Vitaliteit: simpel gezegd betekent dit lekker en gezond in je vel zitten. Je hebt voldoende energie, motivatie en veerkracht. Op werk én in je vrije tijd. Vitaliteit draait niet alleen om sporten, maar vooral om een gezonde levensstijl

En wat is een gezonde leefstijl dan? Nou, jezelf een uur afmatten tijdens het sporten om daarna op te bank te gaan bingewatchen met Netflix en chocolade past daar niet helemaal in. Wat wel? Zorgen voor regelmaat op het gebied van:

  • beweging;
  • voeding;
  • slaap;
  • werk;
  • sociale omgeving;
  • ontspanning;
  • ademhaling.

Waarom is vitaliteit tijdens het werken belangrijk?

Een gezonde levensstijl ontwikkel je niet alleen in je vrije tijd. Zoals gezegd: alles telt mee. En je bent tenslotte een hoop van je tijd met werk bezig. Volgens Arboportaal zijn gezondheid en vitaliteit binnen een organisatie daarom erg belangrijk. Want wanneer iedereen binnen een organisatie vitaal en gezond is, functioneert deze optimaal. 

Daarnaast zien we de laatste jaren dat we in Nederland steeds langer moeten doorwerken met z’n allen. De Gezondheidsraad adviseert daarom het volgende: met maatregelen als sporten op het werk of workshops voor loopbaanontwikkeling kunnen mensen ondersteund worden bij deze ‘langer doorwerken trend’. 

Vitale medewerkers zijn daarom steeds belangrijker. Waarom? Zij zijn duurzaam inzetbaar en dus op de lange termijn productief en gelukkig.

Niet uitval voorkomen, maar gezondheid stimuleren

Uit onderzoek van de Open Universiteit blijkt dat er vroeger vaak vanuit een negatieve blik werd nagedacht over de relatie tussen werk en gezondheid. Vroeger was het: hoe voorkom je ziekte en uitval? Nu is die blik verschoven naar een positieve kijk: hoe bevorder en stimuleer je het welzijn en de gezondheid van medewerkers? 

Dus in plaats van stress verminderen ligt de focus nu steeds vaker op het ondersteunen en versterken van vitaliteit en werkplezier. Doorwerken wordt zo lekker in plaats van een opgave. Hoe vitaler je bent, hoe fijner het is om te werken. Een gezonde werknemer is namelijk:

  • productiever;
  • effectiever;
  • creatiever;
  • vrolijker;
  • minder gestrest;
  • minder vaak ziek;
  • minder vatbaar voor een burn-out.

Ben je al overtuigd? We geven je hieronder concrete tips om die vitaliteit bij jou tijdens het werken te verhogen. 
  1. Strek je benen!
    Dit is één van de makkelijkste tips om snel resultaat te behalen. Zorg dat je op minstens één keer per uur even achter je beeldscherm vandaan komt. Idealiter ga je af en toe staan aan je bureau, maar dit is niet altijd mogelijk. Dus: haal wat te drinken, loop naar de wc of loop even de trap op en neer. 

  2. Haal een frisse neus
    Iedereen heeft recht op pauze tijdens werk. Gebruik je pauze eens om buiten een frisse neus te halen. Heb je een balkon of tuin? Drink daar dan even een bak koffie of ga buiten lunchen. Niet alleen de frisse lucht zal je goed doen, maar ook het zonnetje geeft je energie.

  3. Bel lekker mobiel
    Iedereen heeft een mobiele telefoon. Het voordeel? Iedereen kan er dus ook mee lopen! Dat apparaat heet niet voor niks mobiel. Loop dus de volgende keer als je wordt gebeld eens weg van je laptop en pak tijdens je telefoongesprek gelijk wat beweging mee. Hoppa!

    Lees ook: Zo beweeg je meer op werk

  4. Drink voldoende water
    Drink water! Na zuurstof is water het belangrijkst voor de menselijke gezondheid. Het houdt je vochtbalans op peil, voert afvalstoffen af via je bloed, darmen en nieren, helpt je spijsvertering, zorgt voor een mooiere huid. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Daarnaast zorgt het vullen van je glas ervoor dat je loopt, en later ook dat je beweegt wanneer je je volle blaas leegt. Allemaal voordelen dus.

  5. Praat over je wensen
    Hopelijk denkt je  werkgever mee. Veel ouders hebben nu hun kinderen thuis en dit heeft een groot effect op de privé-werk-balans. Bijvoorbeeld: vraag of het mogelijk is om één dag in de week wat later te beginnen aan je werkdag, zodat je ‘s ochtends nog even kan sporten. Of plan het wekelijkse overleg niet om 09.00, maar om 10.00 uur ‘s ochtends in, zodat je voordat je begint al een frisse neus hebt kunnen halen en je kinderen kan vermaken. Flexibele werktijden vergroten vaak je vitaliteit. 

    Succes!

Wil je serieus aan de slag met je vitaliteit? Check dan onze app! Het beweegprogramma van a.s.r. Vitality brengt je in beweging en levert je bovendien veel voordelen, cashback en kortingen op. Ook werkgevers die meer vitaliteit op de werkvloer willen, helpen we!


Meer verhalen over Vitaliteit